un blogger SCEPTIK

un blog sceptic

INTERVIU CU PARINTELE ANDREW PHILIPS

Nascut in 1956, dintr-o familie de nepracticanti, Parintele Andrew Philips l-a descoperit pe Dumnezeu la o varsta frageda – 12 ani, atunci cand a inceput sa-si puna intrebari existentiale. Tot atunci, dintr-un oarecare motiv, a inceput sa invete si limba rusa, pentu ca, ulterior, sa devina membru al Bisericii Ortodoxe Ruse din Afara Rusiei (ROCOR). La 14 ani a inceput sa-L caute pe Dumnezeu la catolici si protestanti, insa descoperind Biserica Ortodoxa, aici s-a simtit acasa. Dupa ce a trait in mai multe tari, unde a dus o activitate misionara, din 1997 s-a intors in Anglia, unde se afla si acum, impreuna cu sotia si cei 6 copii. Slujbele anterioare de Pasti s-au oficiat si in limba romana, printre membrii parohiei ce poarta numele Sfantului Ioan Maximovici, numarandu-se si romani. L-am cunoscut pe Parintele Andrew acum 2-3 ani pe internet, cand am dat de site-ul parohiei Sfintiei Sale – Orthodox England (au si o revista cu acelasi nume). Desi n-am schimbat multe emailuri, dintotdeauna m-am gandit sa-i pun Parintelui Andrew niste intrebari cu privire la viata si activitatea Sfintiei Sale, iar de cand am initiat „campania” de interviuri pe blog, acest gand parea sa se implineasca tot mai mult. Si iata ca am primit si confirmarea parintelui. Sfintia Sa a mai fost intervievat si de altii, de aceea voi incerca sa abordez altfel acest interviu, pentru a nu repeta aceleasi intrebari. Acest lucru imi va fi usor si pentru ca dialogul nu poate ocoli problemele contemporane, care, iata, s-au inmultit. Va invit, asadar, sa ma urmati intr-o calatorie virtuala pana in Estul Angliei.

Bacauanu Mihail – Parinte, prima intrebare care ar fi tentat orice sa v-o adreseze este aceea a convertirii Sfintiei Voastre. Cred ca fiecare a avut parte de-o convertire, fie ca a trecut de la ateism la crestinism fie de la eterodocsi la ortodocsi. In cazul Sfintiei Voastre, insa, asemeni Cuviosului Seraphim Rose, „convertirea” este cu atat mai minunata cu cat s-a intamplat intr-un spatiu preponderent ne-ortodox. Este corect? Am inteles ca la 12 ani ati inceput sa va puneti unele intrebari despre viata, pentru ca mai apoi sa-l cautati pe Dumnezeu in Bisericile cele mai apropiate. Ce credeti ca a stat la baza acestui impuls si de ce ati ales sa-l urmati? De ce nu l-ati cautat pe Dumnezeu in stiinta sau filosofie?

Pr. Andrew – Este adevarat ca nu a existat nici un motiv logic pentru convertirea mea la Ortodoxie. Nu am crescut in nici o confesiune crestina, iar tatal meu nu a fost botezat defel. Totusi, de cand eram copil, am fost sensibil la lumea dimprejurul meu si am simtit ca mai exista si o alta lume. Aceasta va fi trebuind sa fie chiar langa a noastra, o lume invizibila si paralela, plina de prezenta lui Dumnezeu si care, de fapt, este adevarata lume, a noastra fiind doar o iluzie. Pe masura ce am crescut, am vrut sa inteleg lumea cealalta, ce legatura are cu viata si moartea, de unde am venit si unde voi ajunge. Am inceput, deci, sa citesc despre tot soiul de ideologii, inclusiv comuniste, dar si religioase. Asa am descoperit Evangheliile, pe care le-am citit prima data la varsta de 13 ani. Un an mai tarziu, mi-am dat seama ca sunt crestin si ca, defapt, in subconstientul meu, dintotdeauna am fost. Am inceput, apoi, sa vizitez diferite biserici: protestante, anglicane, romano-catolice, dar n-am simtit in ele prezenta acelei alte Lumi. Abia la 16 ani, am reusit sa vizitez o biserica ortodoxa, aflata la mare departare. Imediat cum am intrat in acea biserica, am stiut ca am ajuns, in sfarsit, acasa; aici mi-a stat sufletul mereu, si aici va  sta si de-acum incolo, in aceasta Biserica.

BM – In ultimele luni, am asistat la campanii de promovare a ateismului in mai multe tari ale Europei, prin afisarea de postere nihiliste. Si in Romania, exista grupuri care militeaza pentru indepartarea icoanelor din scoli si predarea darwinismului. V-as ruga sa ne spuneti unde credeti ca a gresit Darwin si unde credeti ca gresesc adeptii lui, de astazi. Cum ar arata o societate de liberi-cugetatori? Cand zic asta ma gandesc la faptul ca oriunde te duci in lume, mai ales in spatiul Oriental, misticismul a avut o influenta uriasa asupra vietii pe toate planurile; ateismul n-a creat niciodata nimic!! Credeti ca a adus ceva folositor crestinismul lumii? Sau numai razboaie si lupte pentru putere asa cum sustin unii?

Pr. Andrew – Ideologia ateista este cea care se poarta astazi si care este la moda, in toate formele sale. Lenesii/Nepasatorii si-au facut o scuza din Darwin, pentru a nu merge la biserica si pentru a nu incerca sa se desavarseasca. Darwinismul este un basm, un mit modern, care cuprinde totul despre umanitate. Doctrina darwinista trateaza numai despre lumea fizica, animale, insecte, plante si este adevarata numai intr-o oarecare masura, fiind doar teorie. A spune ca intreg universul a luat fiinta in urma unui accident, e la fel de greu de crezut ca o poveste de adormit copiii. Daca ar fi sa credem in darwinism, atunci ar trebui sa credem in orice basm. Cum este posibil ca un lucru atat de complex ca mintea umana sa fie rezultatul unei simple intamplari? Cum este posibil, ca miliardele de stele de pe cerul noptii, sa existe prin intamplare? Bunul simt ne spune ca exista un Creator. Cum am spus, darwinismul, cu teoriile sale, reprezinta o scuza pentru justificarea pacatelor. Si sunt incurajati in aceasta, de diavol, care nu vrea ca oamenii sa-si vindece ranile pacatelor ducand o viata crestin ortodoxa, atragand Harul lui Dumnezeu prin Taine, rugaciune si post. Toata problema aceasta a darwinismului este o iluzie. Numai mintile unor oameni atei au putut inventa o asemea explicatie; intelectuali si fantezisti, care nu sunt in stare sa perceapa realitatea despre sufletul uman, pentru ca petrec prea mult din timpul lor cu animalele, incepand sa creada, din acest motiv, ca sunt asemenea lor. Fara indoiala ca daca nu crezi in nemurirea sufletului si nu ai traire spirituala, oamenii sunt animale. Nu e deloc de mirare ca fascistii si comunistii s-au folosit de Darwin. Daca numai cei puternici supravietuiesc, au zis, atunci avem dreptul sa ucidem pe cei slabi, sau „rasele inferioare” –  cum a facut Hitler, sau „dusmanii poporului” – cum au facut comunistii. Totusi, faptul ca respingem argumentele ilogice si irationale ale darwinismului, nu inseamna ca suntem de acord cu interpretarile ciudate ale sectarilor protestanti, care interpreteaza Scriptura dupa bunul plac, neavand cunostinte despre Sfanta Traditie si care nu stiu si nici nu sunt capabili sa inteleaga talcuirile Scripturii, dupa Sfintii Parinti. Pentru a intelege Scriptura, trebuie mai intai sa-i cunosti Autorul. Acesta este Sfantul Duh, iar Sfantul Duh locuieste in Biserica. De aceea, fiind in afara Bisericii, nu poti talcui si intelege Sfanta Scriptura. Hristos a mantuit lumea. El este Viata si Invierea. Faptul ca unii oameni rai se folosesc de credinta crestina pentru a-si justifica rautatea si razboaiele, nu inseamna ca este rau crestinismul, ci ca diavolul si cei de care acesta se foloseste si prin care acesta lucreaza, va incerca mereu sa discrediteze crestinismul. Ei se folosesc, doar, de credinta crestina pentru a-si masca propriile pacate. Daca crestinismul n-ar fi avut valoare, nu s-ar fi folosit de el. Diavolul intotdeauna ataca si incearca sa distruga ce e mai bun. Daca crestinismul ar fi fost nul, fara valoare, diavolul nu s-ar fi straduit sa-l corupa. Diavolul nu-i ataca pe cei care nu se pocaiesc, acestia sunt deja prietenii lui. El ii ataca tocmai pe cei care se caiesc, de aceea cel mai mare dusman al lui este Ortodoxia.

BM – Sunt unele voci care sustin ca ortodoxia ar impiedica progresul, ca, per ansamblu, crestinismul ar fi o religie prigonitoare, inchizitoriala si xenofoba. Analizand istoria din cele mai vechi timpuri si pana astazi, credeti ca ortodoxia a fost un factor retrograd?

Pr. AndrewOrtodoxia inseamna progres, dar unul spiritual. Ceea ce lumea numeste „factori progresivi” sunt de fapt factori regresivi – regresivi spiritual. Acest paradox se datoreaza faptului ca noi ortodocsii, avem un sistem axiologic radical diferit de cel al lumii, care „zace in pacate”, cum spune si Sfantul Apostol Ioan. Noi avem o perspectiva nemuritoare, vesnica, in timp ce ei au una temporala, muritoare. Intreaga filosofie a lumii este filosofia mortii. Ei spun: „traieste confortabil, bucura-te de viata cat mai poti, traieste numai pentru tine, pentru ca in final vei muri. Oricum vei muri”. Dar cum poti trai confortabil, cand sabia mortii atarna deasupra ta? Noi, crestinii, nu iubim moartea, cum face lumea, noi iubim Invierea. Noi nu suntem primitivi spiritual, noi suntem avansati spiritual – ei sunt primitivii deoarece cred in moarte.

BM – Citind cele scrise despre Sfintia Voastra si despre parohia Sfintiei Voastre, mi-a sarit in ochi diversitatea etnica si nationala: un englez se converteste la Ortodoxie in Biserica Rusa, face misionarism ortodox in tot Vestul Europei (care este catolic si protestant), viziteaza si Rusia si Grecia, are in parohie englezi, rusi si romani, savarseste slujba si in alte limbi decat cea engleza, iar unul din ocrotitorii principali este Sfantul Ioan Maximovici, un sarb care a facut misionarism in China (Shanghai). Cum se face, Parinte, ca oriunde mergi, in ortodoxie te simti ca acasa, desi ortodoxia este diferita peste tot (nu dogmatic, bineinteles)? Care credeti ca este liantul principal in aceasta insiruire? Sa fie Invierea, sa fie o forma de mandrie religioasa?

Pr. AndrewNoi, ortodocsii, toti avem aceeasi casa – Biserica lui Hristos, care ne poarta spre Rai. Impartasim acelasi duh. Nationalitatea, buletinele, pasapoartele (granitele), sunt pe planul secundar si tin de aceasta lume. Lucrurile importante sunt universale. Pasaportul nostru spiritual, singurul care ne poate duce in Imparatia Cerurilor, atesta ca avem cetatenie ORTODOXA. Cand vezi o batranica sau un copilas zambind dupa ce au primit Sfanta Impartasanie, acel zambet are valoare internationala, aceasta este limba Ortodoxiei. Restul sunt secundare…

BM – Multi ortodocsi, mai ales dintre cei care nu detin informatii la nivel global despre ortodoxie, se arata mirati cand aud de ortodoxie in America, in China, in Africa sau chiar si in Vestul Europei. Cred ca am fi cu totii curiosi sa ne spuneti mai multe despre ortodoxia in Anglia. Cum suna slujbele in limba engleza si cat de mult se muleaza ortodoxia pe firea englezului?

Pr. Andrew – Nu limba este cea mai importanta, ci spiritul. Daca pastram Traditia Bisericii, totul suna bine. Priviti chiar la Romania. Cea mai mare realizare a ortodoxiei romanesti din secolul 19 a fost traducerea slujbelor in limba romana. Inainte se tineau in greaca sau slavona. Vrea cineva sa revina la aceasta situatie, cand nimeni nu intelegea nimic? Sigur ca nu. Daca tinem credinta Bisericii, putem folosi orice limba. In Anglia, folosim limba engleza, dar un limbaj liturgic, care difera in totalitate de limbajul strazii, de limbajul comun. Este o limba frumoasa (nn. cam cea de pe vremea lui Shakespeare, din cate am inteles din alta parte). Intotdeauna Ii daruim lui Dumnezeu ce este mai bun din cultura noastra omeneasca. Dar mai folosim si alte limbi la slujbe, in functie de cine se afla prezent. In acest fel, toti se simt ca acasa si nimeni nu ramane „pe dinafara”. Ce ne diferentiaza de alte biserici, este faptul ca noi cinstim sfinti locali, sfinti care au increstinat acest pamant inainte de schisma din 1054, cand Vestul s-a rupt de Ortodoxie si a inventat toate aceste „isme”: catolicismul, Protestantismul, etc. Iar aceste „isme” s-au nascut din alte „isme”, politice: capitalism, comunism, fascism, si acum globalism. Biserica nu a fost si nu este divizata, doar niste indivizi sau grupuri s-au separat de Biserica. Englezii si Vesticii trebuie sa accepte Ortodoxia cum este. Biserica nu se adapteaza lumii, lumea trebuie sa se adapteze Bisericii. Savarsim toate slujbele in limbile occidentalilor si poate vom reusi sa facem acele suflete libere, chiar daca putine la numar, sa vada Lumina Ortodoxiei. Daca punem Biserica pe primul plan, va modela nu numai firea englezului, ci si oricare.

BM – Parinte, acum sute de ani, Europa crestina se mobiliza in fata pericolului arab (musulman). Astazi, liderii religiosi crestini sprijina (chiar daca poate numai diplomatic) ridicarea moscheilor in Apus. Nu gasiti ciudat acest lucru? Nu vi se pare ca Europa si-a pierdut identitatea crestina, asa cum afirma acum cateva decenii si Sfantul Nicolae Velimirovici? Este Europa in declin atat spiritual cat si demografic, sau nu?

Pr. AndrewPrabusirea Europei se datoreza decaderii spirituale. Toate dezastrele Europei au izvorat din aceasta decadere – pierderea credintei. Daca Europa ar mai fi avut credina, ar fi zis arabilor: nu suntem rasisti, veniti si traiti aici, daca vreti. Dar cu o singura conditie: sa va Botezati. Dar pentru ca Europa nu mai are credinta, e „toleranta” cu islamul. Ce inseamna „tolerant”? Inseamna indiferent, nepasator. Acest lucru este foarte periculos. Tot aceasta indiferenta si nepasare a oamenilor ii face sa-l tolereze si pe diavol. Ce conteaza in ce crezi, satanist, sau crestin, trebuie sa fim toleranti, mortilor nu le mai pasa. Prabusirea demografica a Europei e de acelasi fel. Europa nu mai crede in viata, pentru ca nu mai crede in Dumnezeu, sursa si Creatorul vietii. Prin urmare, crede in moarte – avorturi, eutanasie, toata aceasta industrie a mortii de care Europa este indragostita. Daca Europa ar crede in Inviere, nu si-ar „avorta” niciodata viitorul. Cauza acestei atitudini porneste din obsesia catolicilor si protestantilor fata de Crucea Domnului, si nu fata de Invierea Sa.

BM – Apropo de Uniunea Europeana, romanii sunt implicati acum intr-un mare scandal, cel al implementarii cipurilor (RFID) in acte. Desi nu este pecetea propriu zisa amintita in Apocalipsa 13, multi o vad ca pas premergator, in timp ce altii se arata indiferenti sau chiar contrariati de aceste proteste. As vrea sa va intreb doua aspecte: ce parere aveti despre cipuri (RFID) si ce parere aveti despre viitorul omenirii? Tindem spre un stat dictatorial, politienesc sau este doar o iluzie? Traim vremurile apocaliptice sau n-ar trebui sa acordam importanta acestui subiect? Referitor la aceeasi problema, unii ierarhi au afirmat ca nu trebuie sa ne ingrijoram, in timp ce politicienii resping pe un ton arogant ideea ca Statul ar putea influenta (mai ales in acest sens, prin aprobarea cipurilor) mantuirea credinciosilor. Care credeti ca ar trebui sa fie relatia dintre Biserica si Stat? Preotii din Romania primesc salariile de la Stat.

Pr. Andrew – Sunt lucruri foarte importante pentru care merita sa si mori: Dogmele Bisericii, Sfanta Treime si dumnezeirea Dumnezeu-Omului Hristos. Pentru acestea, sa fim pregatiti sa si murim. Dar sunt si alte lucruri regretabile, importante, dar nu la fel de importante. Spre exemplu: cred ca suntem de acord ca fara televizor am fi mai linistiti. Dar nu vom lupta pana la moarte pentru asta. La fel si cu cipurile. Ar fi de dorit sa le respingem dar daca Statul doreste, le vom accepta. Desigur, deschid calea pentru Apocalipsa, dar daca stam sa ne gandim, cele doua razboaie mondiale au adus-o si mai aproape. Si au avut loc. Nu putem sa nu dam Cezarului ce este al Cezarului. Poate nu m-am exprimat clar, nu-mi plac aceste cipuri pe care UE vrea sa le impuna, dar pentru ca nu ma despart de Hristos, in cele din urma, daca nu exista alternativa, le voi lua. Sunt ingrijorat ca unii, crestini simpli si evlaviosi, se vor pronunta pripindu-se si vor transforma aceasta problema intr-o ispita uriasa, iar in acest fel, vor cadea din Biserica. Intr-o asemenea situatie, voi numi cipurile o problema mai putin grava. Este la fel ca si privinta calendarului. In Rusia, noul calendar este numit „al comunistilor”, pentru ca a fost introdus de comunisti. In Vest, il numim „calendarul catolic”, pentru ca asta si este. Noul calendar este o greseala. Dar s-a nascut o greseala mai mare decat aceasta – schisma din cauza lui, asa cum s-a intamplat si in Romania, cand unii mai zelosi s-au rupt de Biserica. Noi atragem Apocalipsa asupra noastra, prin faptele noastre. Atata timp cat mai exista suflete care se lupta ascetic cu pacatul, Apocalipsa nu va veni. Antihristul va veni cand nu va mai fi Har in lume. Sa fim in tabara celor asceti si rugatori – asa vom intarzia Apocalipsa. Este mult mai important acest aspect (al rugaciunii si ascezei, nn) decat a lupta prin metode seculare impotriva cipurilor electronice. Sa ne rugam, in acest caz. Relatia dintre Biserica si Stat a fost dintotdeauna tensionata – si mereu va fi. Biserica este „in lume, dar nu din lume”, Statul este lumesc. Cand preotii primesc salariul de la Stat, trebuie sa fie atenti sa nu devina marionetele Statului. Trebuie sa vorbim insuflati de Duhul Sfant nu de duhul secular al politicienilor si birocratilor.

BM – Biserica Ortodoxa Romana a facut destule compromisuri cu sistemul comunist. Este adevarat ca au fost si episcopi martirizati si mii de preoti au fost inchisi sau persecutati. Totusi, ideea generala este cea a compromisului. Motivul invocat a fost acela al „supravietuirii” Bisericii. A facut bine BOR ca a pactizat cu sistemul? Astazi, se pare ca istoria se repeta. Cat de viabil poate fi acest compromis?

Pr. AndrewBiserica nu face niciodata compromisuri. Biserica este Trupul lui Hristos. Adevaratii fii ai Bisericii au fost sutele de mii de crestini care au patimit sub regimul comunist, dintre care multi au si murit. Compromisuri s-au facut numai individual, iar unele persoane au fost preoti, episcopi… Rugati-va pentru ei, sufletele lor se chinuiesc pentru ca n-au fost credinciosi Bisericii ci s-au dat cu valul. Dar trebuie sa fim si atenti. Sunt unii care iubesc in mod deosebit sa condamne episcopii si preotii pentru greselile lor. Dar sa se puna in pielea lor, ei ce-ar fi facut? Poate ar fi fost mai rau. Vreau sa va mai spun o vorba, aspra, dar adevarata. Celor care condamna compromisul facut, sa le spuneti: „am avut episcopii pe care i-am meritat”.

BM – Luna trecuta, la Iasi, dupa o conferinta despre marturisitorii din temnitele comuniste, s-a intamplat o minune: din particele ale acestor mucenici, a izvorat mir. Am inteles ca Rusia si-a sanctificat martirii, in Romania, episcopii nu vor sa accepte. Sfintia Voastra credeti in sfintenia celor ce au patimit in temnitele comuniste? Ce ati spune poporului roman si episcopilor care nu accepta canonizare?

Pr. AndrewPoporului roman i-as spune: cinstiti-va martirii! Sunt sfintii care astazi pot salva Romania. Si in Rusia s-au canonizat abia in urma presiunii poporului. Daca veti crea presiune asupra episcopilor, ii vor canoniza. Dar mai intai trebuie sa fie cinstiti de mai toata lumea. Faceti-le icoane, alcatuiti-le slujbe, mergeti in pelerinaj, scrieti carti detaliate despre ei. Acesta este cel mai important lucru, cel mai de pret, pe care il puteti face pentru Biserica Ortodoxa Romana, acum. Cinstiti-va sfintii! Ulterior, Sinodul se va intruni si va aproba. Episcopii vor urma poporul in aceasta chestiune. Dar trebuie sa incepeti, sa faceti presiuni. Asa s-a intamplat si in Rusia, cu rugaciunile Sfintilor Marturisitori. Diavolul si lumea uraste sfintii, adevaratii ortodocsi ii iubesc.

BM – La sfarsitul acestui an, se va intruni un Mare Sinod Ortodox. Unii sunt sceptici, considerandu-l apriori un Sinod apostat. Altii, cred ca Ortodoxia va birui. Indiferent de rezultat, un lucru este sigur: sunt multe probleme pe ordinea de zi. Ne-ati putea vorbi un pic despre acest Sinod? Mai ales in conditiile Declaratiei de la Ravenna, ecumenismul va tine capul de afis.

Pr. Andrew – Nu cred ca Sinodul se va intruni prea curand. Sunt multe obstacole. Chiar de se va intruni, nu avem nici un motiv sa-l consideram apriori apostat. Poate rezolva unele probeleme. Cat despre Ravenna, n-a fost nimic canonic, nu au semnat toate Bisericile Ortodoxe. In orice caz, un Sinod este valid doar daca invataturile sale sunt acceptate de poporul ortodox, altfel e doar o intalnire intre politicieni si afaceristi, intre birocratii administratiei bisericesti, secularisti si agenti guvernamentali – un Sinod artificial, irelevant pentru noi.

BM – Revenind la probleme mai „duhovnicesti”, spuneti-ne ceva din activitatea misionara Sfintiei Voastre. Ati umblat prin toata Europa. Ce ne-ati putea spune? Ce v-a surprins in mod placut si ce in mod neplacut? Care sunt locurile pe care ati vrea sa le vizitati sau sa le revizitati? Cum sunt oamenii din vestul Europei comparativ cu cei din Est? Tendinta este de a-i diaboliza pe primii.

Pr. Andrew – Nu pot parasi parohia, dar daca as face-o, as calatori in multe locuri ortodoxe, unde n-am mai fost. Sunt in special interesat de manastirile din Moldova si Bucovina, dar as vrea sa mai ajung si in Athos sau la Diveevo si Optina, in Rusia. Dar Dumnezeu ma va binecuvanta cu o astfel de calatorie cand voi fi vrednic. N-am fost niciodata in Tara Sfanta, dar dupa cum va vrea Domnul. Occidentalii sunt mai rationalisti decat rasaritenii. Acestia sunt mai spontani, mai sufletisti. Daca intalnesti dintre ei ortodocsi adevarati, atunci te simti ca acasa. Occidentalii mereu calculeaza, analizeaza pe toate partile, nu sunt asa de spontani si sufletisti. Asta datorita deformarii culturii Vestice, care a inceput din 1054 si este o stare foarte plictisitoare. Ortodocsii au foc in inima, sufletul lor traieste. Pe de alta parte, multi rasariteni au abandonat credinta si s-au umplut de patimi. Iar aceasta situatie poate deveni urata, cum a fost si sub comunism.

BM – Care sunt principalele pacate care afecteaza omenirea, la ce ar trebui sa renuntam sau ce ar trebui sa schimbam ca sa ne mantuim? Ne mantuim singuri? Ne mantuim ca neam? Mai este valida notiunea de neam?

Pr. AndrewPacatele sunt aceleasi dintotdeauna, nimic nou sub soare. Se schimba doar pretextele. Acum dam vina pe televizor, pe internet sau pe altceva. Trebuie sa revenim la Biserica, iar unii s-o descopere pentru prima data. Ne mantuim individual, dar un suflet care se mantuieste poate salva alte mii de suflete, din jur. Natiunile se destrama. Pot supravietui numai daca exista in randul lor destule suflete ascetice care sa le mentina identitatea si unitatea.

BM – Peste tot auzim de crize: financiare, energetice, spirituale, etc.. Unii Cuviosi si Sfinti Parinti talcuiesc criza ca Judecata lui Dumnezeu. Fara indoiala ca pacatele atrag pedeapsa din partea lui Dumnezeum, dar pentru cei care sunt atei, sau liberi-cugetatori, credeti ca limitarea la a avea doar un copil/familie sau rationalizarea apei, poate fi o solutie?

Pr. Andrew – Cuvantul „criza” este, la baza, grecesc si inseamna „judecata”. Daca omenirea se caieste, totul este posibil. Solutiile umaniste, ateiste, abia daca pot intarzia criza, in nici un caz n-o pot impiedica, ea va ramane, nu va disparea. Criza va fi permanenta, daca nu va fi pocainta.

BM – Descoperirile stiitifice sunt canalizate spre producerea de placere sau indepartarea durerii. S-au descoperit „remedii” impotriva fricii, impotriva inhibitiei si asa mai departe. Alvin Toffler, scria in cartea sa, Socul Viitorului (Future Schock), ca toata aceasta tehnica se va intoarce impotriva omului, iar consecintele, asa cum le descrie el in aceasta carte, incep sa fie vazibile la scala planetara. Si-a facut omul din tehnica Dumnezeu, asa cum spunea si Sf. Iustin Popovici? Am ajuns robi tehnicii? In ce masura aceasta „inrobire” ne poate afecta mantuirea sau viata de zi cu zi? Poate fi considerata televiziunea ca strica societatea? Poate oferi tehnica ocazia unei vieti implinite?

Pr. Andrew – Stiinta e pur si simplu o forma moderna de idolatrie. Stiinta este cunoasterea creatiei. Idolatria antica presupunea venerarea creatiei; idolatria moderna presupune venerarea cunoasterii creatiei, adica a stiintei. Dar e un stadiu la fel de primitiv ca venerarea soarelui, lunii, muntilor, pietrelor, marilor si raurilor. Paganii din antichitate erau sclavii idolilor lor, aducandu-le sacrficii umane, iar astazi, noi suntem sclavi moderni, aducand aceleasi jertfe umane stiintei Cernobalului sau tehnologiei in vitro. Idolatria presupune ca nu mai suntem liberi sa-l cinstim pe Dumnezeu, Creatorul. Este evident ca nu ne putem inchina in acelasi timp materiei (divinizandu-o, nn) si Creatorului. N-ar trebui sa invinovatim televiziunea pentru coruperea sufletelor. Intotdeauna dam vina pe altii! Ne inselam singuri prin atasarea de aceste lucruri, cum este televiziunea. Trebuie sa fim liberi. Hristos a zis: Iata, v-am eliberat. Televiziunea nu este in sine draceasca, noi o facem sa fie. Acelasi lucru s-a intamplat cu fiecare inventie, de la cutit la pistol, de la telefonul mobil pana la computer. Noi le facem daunatoare. Spatiul, spre exemplu. Acum 50 de ani, trimiteau primii sateliti, iar in zilele noastre l-au „militarizat”, au „sateliti ucigasi”. Daca ar ajunge oamenii sa traiasca pe Luna, ce credeti ca se va intampla? Se vor omori intre ei, asa cum fac si pe Pamant. Un scop al vietii prin tehnologie? Doar daca acel scop este sclavia.

BM – Parinte, toate se petrec cu repeziciune, parca nu ne mai ajunge timpul. Stresul caracterizeaza fiecare categorie sociala si afecteaza pana si Biserica. Poate parea o intrebare copilareasca/stupida, dar cum putem scapa de stres? De asemenea, din ce in ce mai multe persoane, devin depresive. Mai ales in randul Occidentalilor, de cand cu criza. Vedem si prin presa, tineri care, suparati pe viata, deschid focul in public. Sunt ei inconstienti literalmente? S-a dovedit ca majoritatea luau medicamente anti-depresive. Ce sta la baza acestor fapte? Educatia din familie, anturajul, televiziunea?

Pr. AndrewDe vina este lipsa rugaciunii. Fara comuniunea cu Dumnezeu, omul innebuneste; pentru ca lipseste rugaciunea, isi fac aparitia demonii. Acesti tineri care o iau razna si omoara 10, 20 de oameni, sunt indraciti. Demonii din ei ucid. Demonii nu au corp, dar au nevoie de corpuri pentru a interactiona. De aceea poseda oameni. Iar astazi, aceste posedari sunt tot mai dese si usor de implinit, mai ales printre generatiile noi, pentru ca oamenii nu se mai boteaza. Lumea moderna cheama toti demonii din iad. In curand, daca Doamne fereste, lucrurile vor continua in acest ritm, tot iadul va ramane gol, demonii fiind toti pe pamant.

BM – In ce masura mai sunt actuale scrierilor Sfintilor Parinti si in ce masura pot acestea oferi raspunsuri lumii? Nu-i cam invechita Scriptura? Stiinta ar vrea sa raspunda afirmativ la aceasta intrebare…

Pr. AndrewSfanta Scriptura ne explica cine este Dumnezeu, cum ne iubeste si cum putem sa comunicam cu El. Sfintii Parinti de ajuta sa intelegem Scriptura. Stiinta explica sau incearca sa explice putin, cum creaza Dumnezeu. Cele doua abordari sunt radical diferite. Daca vom asculta de atei, peste Scriptura se va asterne un strat de praf. Scriptura mea nu este prafuita.

BM – Ati scris si cateva carti. Ne puteti spune pe ce teme?

Pr. Andrew – Am scris 6 carti in engleza pentru a iesi in intampinarea englezilor sau a vorbitorilor de engleza si a-i determina sa vina la Biserica, eplicandu-le ce este ortodoxia si de ce nu au nici un motiv rational sa o respinga.

BM – Sunt disponibile si pe internet? De cand nu ati mai scris o carte?

Pr. Andrew – Numai una se gaseste pe internet, ca e-book. Nu am mai scris nici o carte din 2000. Tot ce scriu acum, public pe internet.

BM – Ne-apropiem de final si as vrea sa va mai intreb doar cateva chestii. Cum vedeti viitorul omenirii si ce-ati face daca ati putea schimba ceva. Presupunand ca ati avea aceasta putere, unde ati umbla? Ati vorbi cu fiecare om in parte? Ati da o lege, interzicand sau reglementand ceva?

Pr. AndrewLumea se indreapta vertiginos catre sfarsitul ei, dar acest „avans” se mai poate si incetini. Sfarsitul mai poate fi amanat mult. Dar acest lucru nu se poate face decat prin pocainta. Mi-as dori sa detin o singura putere, daca s-ar putea, pentru ca numai o singura putere mai poate schimba lumea, puterea rugaciunii. Din pacate, rugaciunea mea este foarte, foarte slaba. A fi Rege pentru o zi sau a emite legi, este inutil. Politicienii nu fac decat sa se manipuleze unii pe altii. Numai puterea rugaciunii, care nu este din lumea aceasta, mai poate schimba ceva. Numai rugaciunea poate fi un exemplu. Cuvintele n-au putere. Cu rugaciunea poti trimite demonii inapoi in iad, unde le este locul. Fara rugaciune, acest lucru este imposibil, asa ca dracii umbla de colo colo, distrugand, indemnand la sinucideri, creand mizerie in urma lor.

BM – Un mesaj de final pentru romani. Cum se vede Romania, atat politic cat si spirtiual, din Anglia? Am inteles ca aveti in parohie romani…

Pr. AndrewAm intalnit doua feluri de romani aici. Unii sunt admirabili, un adevarat exemplu pentru occidentali. Acestia sunt cei care-si traiesc credinta. Ceilalti, tot ortodocsi, sunt ortodocsi doar cu numele. De exemplu, chiar acum vreo doua saptamani, a venit la mine o romanca. Vroia sa se cunune. Aranjase deja tot ce tinea de partea lumeasca: mese, muzicanti, mancare, chemase rudele, prietenii, totul. Dar la Biserica s-a gandit ca la ceva auxiliar, in plus. Trist, era hotarata sa se cunune sambata. I-am zis ca acest lucru nu este posibil, deoarece sambata este pomenirea mortilor si sa vina duminica, Ziua Invierii, si sa se si impartaseasca. S-a suparat si a zis ca merge la alt preot, pe care il va plati s-o cunune sambata. S-a intamplat asa pentru ca nu a pus biserica pe primul plan. Din punct de vedere politic, astazi Romania are posibilitatea de a alege. Prima optiune ar fi drumul secularismului, care duce in Europa. Daca alegeti asa, in cativa ani veti avea parte de tineri care-si vor impusca prietenii prin scoli, moschei la tot pasul, politicieni romani legalizand eutanasia, legalizand avorturile la fete de 13-14 ani, la fel cum s-a intamplat in Anglia, Franta, Germania, Finlanda, SUA sau in orice alta tara vestica. Din acest moment veti inceta sa mai fiti romani; veti face parte din Babylon. A doua optiune este grea. Presupune urmarea istoriei spirituale romanesti, drumul identitatii voastre culturale, drumul sfintilor romani, inclusiv al Marturisitorilor din temnitele comuniste. Primul drum este drumul care duce la moarte, sinucidere atat spirituala cat si fizica. Al doilea drum este drumul Invierii, drumul Vietii. Este drumul adevaratilor romani. Ca membru al unei natiuni care a ales primul drum, va avertizez sa nu-l urmati.

BM – Multumesc pentru pentru timpul acordat, care stiu ca este foarte pretios si pentru bunavointa cu care ati acceptat sa raspundeti la aceste intrebari. Blagosloviti si Dumnezeu sa ne ajute! Un Paste linistit.

Pr. AndrewHristos a Inviat! (nn. Parintele a raspuns in romana)

BM – Adevarat a Inviat!

Father Andrew Philips

Aprilie 6, 2009 - Posted by | INTERVIURI | , ,

4 comentarii

  1. […] Sceptik: INTERVIU CU PARINTELE ANDREW PHILIPS […]

    Pingback de Razboi întru Cuvânt » Noutati 6 aprilie 2009 | Aprilie 6, 2009

  2. Great interview. Il aveti si in engleza?

    Comentariu de orthodoxword | Aprilie 7, 2009


Sorry, the comment form is closed at this time.

%d blogeri au apreciat asta: