un blogger SCEPTIK

un blog sceptic

DIN SERIA „DESTEPTII PAMANTULUI”

Cu mare tristete va semnalez un lucru pierzator de suflet, iar tristetea sporeste cand autorul acestei pierzanii este chiar un slujitor al altarului, si monah, pe deasupra. Si bine-am zis pe deasupra pentru ca pe interior este stapanit de altceva. De loc din Basarabia, Ieromonahul Petru, manat de propriile patimi, si nevazandu-si micimea (la cei doar 30 de ani ai lui da sfaturi de parca ar fi un batran sporit), ca si un alt preot „on-line”, macar ca are hartii care atesta ca a trecut prin la diverse stadii ale invatamantul teologic, s-a gandit ca n-ar fi rau daca ar „sapa” un pic si la propriu si la figurat, la radacina Bisericii Ortodoxe. Sub pretextul „reintoarcerii la Biserica primelor veacuri”, Ierom. Petru sfideaza logica, bunul-simt, pudismul si nu in ultimul rand Traditia, si afirma raspicat ca a trai necununat nu-i deloc o incalcare a Sfintelor Canoane sau a Moralei Bisericii, invitandu-ne chiar, asta da tupeu, sa-i oferim tot noi argumentele pentru care Biserica sustine, vezi draga Doamne, cununia neaparat religioasa dintre un barbat si o femeie, intrucat, dupa spuse Sfintiei Sale, n-a gasit scris asa ceva. Poi parinte mai lasa internetul si mai dai cu Psaltirea, mai treci pe la duhovnic si mai cerceteaza-te inainte sa dai drumul la porumbel din gura! Ca te faci de ras grosolan, iar daca ar fi numai aceasta n-ar fi asa mare caz, dar partea mai rea este ca faci sminteala.

Parintele Petru caracterizeaza teologia romaneasca din secolul XX drept „schizofrenica”. Nici mai mult nici mai putin, toti teologii romani din perioada interbelica sunt schizofrenici, dupa parintele Petru din Basarabia, student in capitala Moldovei de pe stanga Prutului. Deci, notati bine fratilor, insemnati acolo, ca poate n-ati stiut, bine ca ne informeaza pr. Petru.

Parintele Petru mimeaza intr-un mod grosolan smerenia cand spune ca „Aştept o demonstraţie biblică, dogmatică, patristică, canonică şi istorică. Numai vă rog, fără citate de la „duhovnicii” români”. Dar ce au dihovnicii romani nene? Si ei is schizofrenici? Si de ce i-ai pus in ghilimele? Numai grecii si rusii au duhovnici, zic Duhovnici?

Unui trecator pe forum, care zice ca:

„Abia acum am citit si eu topicul asta. Este interesant ce s-a discutat, dar sunt putin confuz gandindu-ma la un caz concret, si anume al meu. M-am casatorit civil necredincios fiind. Dupa cativa ani abia am descoperit credinta, asa ca mi-am propus sa fac si cununia religioasa. Pana cand aceasta sa se materializeze, din motive obiective, sa zicem, au mai trecut cativa ani. In tot acest timp (perioada de cautari) am cercetat mai multi preoti (unii chiar profesori la teologie) care, atunci cand le spuneam ca sunt casatorit doar civil, toti, fara exceptie, mi-au spus ca traiesc in curvie si ca trebuie sa ma cunun cat mai degraba. Citind acum cele spuse de parintele Petru, asa cum am scris mai sus, mi-a sporit confuzia si nu stiu ce sa mai cred”,

pr Petru ii raspunde sigur pe sine:

„Interesant, ce argumente aveau? Era bine să-i întrebi. Să-ţi dea măcar un citat de la un Sfânt Părinte! Sau poate teologia lor schizofrenică de secol 20 e mai tare decât cea a Sf. Părinţi?!”,

reintarind spusele de mai devreme ca nu este deloc necesara cununia religioasa, ajunge doar cea civila si fidelitatea sotilor.

Stupiditatea celor afirmate de acest individ, din greseala preotit, sau din lipsa de altcineva, cum e situatia prin Basarabia, este atat de mare incat daca ai vrea sa-i aduci argumente n-ai sti cu ce sa incepi. Daca nu si-ar propovaduit ideile in public, nici n-ar fi meritat bagat in seama. Dupa el, ar trebui desfiintata Taina Cununiei! Ajunge tidula de la dom’ primar! Nici impreunarea trupeasca a celor doi necununati nu mai e desfranare, da sfintia sa dispensa pentru asta.

Ce-i mana pe unii ca ca pr. Petru, Bastrix, etc, sa reinventeze roata si sa descopere lucruri inedite, „originale”, fie ca vorbim de Biserica Primara, fie de contemporaneitate? Ne raspunde Sfantul Ioan Casian in Convorbiri duhovnicesti:

Chiar daca exista din belsug virtutile aratate mai sus, este destul sa lipseasca dreapta judecata pentru a slabi puterea celorlalte. Singura cauza a nereusitei este faptul ca, neformati indeajuns de catre cei mai batrani decat ei, nu si-au putut insusi spiritul dreptei judecati, care, ferindu-l de extreme, il invata pe monah (nn, crestin) sa mearga intotdeauna pe calea de mijloc…

Cat de primejdioasa este pentru monah lipsa dreptei judecati o arata acest exemplu, prin care este comparata cu o cetate distrusa, fiind lipsita de ziduri: Pilde 25,28. In aceasta consta intelepciunea, in aceasta inteligenta si bunul simt, fara de care nu putem nici construi casa noastra launtrica, nici aduna bogatii duhovnicesti (Pilde 24, 3-4). Nu poate exista in mod desavarsit nici o virtute fara harul dreptei judecati.

Cum se dobandeste dreapta judecata? Decat printr-o adanca smerenie. Prima dovada de smerenie este aceea de a supune examenului celor batrani toate gandurile si faptele noastre. Sa nu ne incredem in judecata noastr, ci sa le incadram pe toate in definitiile lor, dupa traditia lor, judecand ce e bine si ce e rau. Cine traieste nu dupa socoteala lui, ci dupa exemplul celor de mai dinainte, nu va putea fi amagit de nimic, caci dusmanul cel viclean nu va fi in stare sa se foloseasca de ignoranta celui ce, din cauza unei rusini nelalocul ei, nu stie cum sa-si acopere toate gandurile care i se nasc in minte, dar le poate reproba sau admite cu ajutorul examenului matur al batranilor.

In zilele noastre asistam la tot soiul de „curente” menite sa trezeasca trezvia din enoriasi. Fie ca vorbim de slujitul cu dvera trasa si Usile Imparatesti deschise, fie ca vorbim de Impartasanie zilnica sau saptamanala la mireni care in aproape 99% din cazuri ar trebui sa fie opriti de la Sfanta Impartasanie (fie dupa Nicodim Aghioritul care citeaza pe Ioan Pustnicul, fie dupa Pravila lui Nicodim Sachelarie, sau macar simbolic, jumatate de an, un an…), fie ca vorbim de nu stiu ce efecte luminoase in biserica, de cantari pe nu stiu ce glasuri revolutionare, recent descoperite, uneori si pe alocuri acompaniati si de chitare si chimvale (binerasunatoare!), asistam la o schimonosire a Traditiei deghizata in curent de renastere a evlaviei populare. Ah, de prisos sa mai amintesc de rugaciunea inimii, care pentru unii e un fel de… mantra. Toate acestea se nasc din parerea ca esti cineva, mai ales daca esti profesor universitar, cleric, sau absolvent de master/doctorat. De ierarhie nici nu mai pomenim, ne-am cam lamurit ce le poate capul. Mai recent, am auzit ca unii ierarhi nici macar mirungerea n-o mai fac in caz de convertire, ajunge o simpla declaratie…

Si imi amintesc de cuvintele unui Parinte, nu mai stiu exact cine, care spunea ca oamenii isi vor alege duhovnici dupa propria inima, care sa nu-i mustre ci sa-i „dezlege” si sa-i tolereze in mocirla patimilor lor. Nu mai doreste nimeni sa traiasca crestineste, toti umbla dupa surtaturi, insa drumul spre Rai nu se dibuie cu scurtaturi, e lung si anevoios. Se urmareste acum o duhovnicie „confortabila”, metanii ioc, psaltire ioc, in loc de ceasuri, Doamne Iisuse, in loc de Canoane, un capitol din Noul Testament, iar in rest… pietism. Pietism cat cuprinde, icoane realiste, cruciulite cu leduri, mai urmeaza sa vedem blugi cu icoane ca la catolici. Si ce fac cei care au responsabilitatea si puterea de a schimba ceva? Scriu ineptii pe internet.

Bine ca nu-i lumea proasta sa plece urechea, desi in viitor… s-ar putea sa le convina ce citest. Rusinica, rusinica, parinte Petru, nu in numele lui Hristos propovaduiesti matale, mai bine schimba-ti meseria. Daca tot vrei sa tratezi despre Biserica Primara, fa-te arheolog si mergi prin Egipt, sau altceva… Nu mai netezi cararea spre iad, si-asa o batatoresc multi. Nu esti in masura sa scrii studii teologice, cine te crezi? Nicodim Aghioritul!?

Septembrie 7, 2008 - Posted by | ATITUDINI, DUSI CU PLUTA, ORTODOXIE | , , ,

19 comentarii

  1. Preoti sau calugari doar cu numele sunt poate destui si ar fi pacatul lor, daca n-ar invata si pe altii aiureli. Cum sa mai convingi pe cineva ca nu e bine ce face, daca iti spune ca i-a spus lui un preot care stie el mai bine? Si, intr-adevar, suntem tentati sa alegem foarte repede ce e mai lejer, cu atat mai mult cand si ceilalti in jur aleg asa. Candva, cu ani in urma, am intrebat si eu un preot daca „e in regula” pentru doi tineri sa stea doar logoditi si mi-a spus ca e destul de bine. Am luat-o atunci de buna, a trecut mult timp pana sa aflu ca ar fi trebuit sa-mi spuna un nu categoric. Aveam o cunostinta care se ducea la nu stiu ce biserica unde preotul „deschidea cartea” si ii facea previziuni. I-a spus ca e un mare pacat ceea ce face, mai ales preot fiind, dar cum sa ma creada? Era sigura ca stie ce face. In fine, este groaznic sa se intample astfel de lucruri si este groaznic ca majoritatea nu are cunostinte suficiente si sigure incat sa protesteze imediat cand se intampla ceva nelalocul lui. Sa mai amintesc de porcesiunea investirii unor Cavaleri de Malta intr-o biserica ortodoxa (in Arad, parca) sau de sfintirea unei „troite masonice”? Spune cuiva pe strada cand se intampla asta, ca e o nelegiuire! O sa-ti spuna ca esti nebun.

    Doamne ajuta!

    Comentariu de Lili | Septembrie 7, 2008

  2. daca Cununia nu are asa mare pret, socotesc ca nici voturile de la tunderea in monahism nu-s asa importante. pai ce, scrie prin Biblie de calugarie, in sens strict, si de cele 3 voturi? Nope!
    Domnul cu noi!

    Comentariu de laurentiu | Septembrie 7, 2008

  3. Unii zica ca Inmormantarea si Tunderea in monahism nu sunt Taine :))

    e vorba de un segment dintre clerici/prrofesori/teologi care se cred destepti…. ignoranta si snobism.. bufoni autentici, cu diploma… astia se trezesc sa ridice cuvant impotriva marilor traitori… vai de ei! si de cei ce-i urmeaza…

    Comentariu de sceptik | Septembrie 7, 2008

  4. […] Mihail Bacauanu ne semnaleaza, desi cu o atitudine si cu un limbaj pe care nu le impartasim, gravele rataciri si sminteli propovaduite de un alt preot din randul vedetelor ecleziale virtuale care prolifereza astazi, Ierom. Petru Pruteanu. Dupa ce altadata a “desfiintat” Taina Sfantului Maslu, acum a ajuns sa faca praf si Taina Cununiei, maturand pe jos cu “duhovnicii romani” si cu “teologia lor schizofrenica”!!! … E o cadere atat de grava si de flagranta, care face o sminteala enorma, incat am socotit foarte important sa avertizam pe toti credinciosii de “inovatiile” cripto-protestante cu care ne blagosloveste ”marele liturgist” basarabean: “De unde ai luat-o că a trăi fără Cununie e un păcat, şi încă “foarte grav”? Ce canon opreşte de la împărtăşanie pe cei care trăiesc necununaţi? Sau vrei să-i egalezi pe cei ce sunt necununaţi cu cei care trăiesc în desfrânare? Ar fi o mare greşeală! Eu chiar scriu despre asta în studiu. La ce bun am mai pus toată istoria aia acolo? (…) Dacă sunt căsătoriţi civil şi sunt fideli unul faţă de altul, NU ESTE ABSOLUT NICI UN PĂCAT! (…) Aştept o demonstraţie biblică, dogmatică, patristică, canonică şi istorică. Numai vă rog, fără citate de la “duhovnicii” români (…) Botezul e o Taină indispensabilă mântuirii, Cununia – nici pe departe, căci în acest caz, nici un om căsătorit în primul mileniu nu s-a mântuit. Am şi scris de unde vin aceste confuzii, de la identificarea Nunţii cu Cununia. Cununia nu e taină – ci o slujbă de binecuvântare; iar Nunta în sine este Taină, dacă urmează modelului relaţiei dintre Hristos şi Biserică. […]

    Pingback de Razboi întru Cuvânt » Papa va efectua vizite in Transilvania | Septembrie 8, 2008

  5. […] pe doi. Frendul sceptic este un anonim creştin ortodox din Moldova, care ţine mereu piatra în mână ca să-ţi dea cu […]

    Pingback de Oooooh, am scris şi despre Sceptik!… « Teologie pentru azi | Septembrie 8, 2008

  6. Ier. Petru Pruteanu NU a facut studii la Chisinau, ci la Iasi.

    Comentariu de Hristofor | Septembrie 8, 2008

  7. Iata ce spune Pingback despre autorul articolului de fata:
    „Lui îi place să frunzărească cărţile Sfinţilor, să copie din ele în mod haotic, uitând că acelea au fost traduse de teologii pe care el îi înjură şi că nu are nimic de-a face nici cu teologii şi nici cu Sfinţii”.
    Raspuns: pe cine a injurat autorul-Mihail Bacauanul (MB)? daca spui adevarul se zice ca injuri…Daca Sf Parinti i-au zis blestemat si afurisit lui Arie, inseamna ca l-au injurat? nu, la fel cum a procedat MB dand raspuns acelui ieromonah eretic si afurisit, Petru din Basarabia.

    „El este antiintelectualist – ca mulţi alţii – pentru că nu are şcoli prea multe, adică e necultivat, e ca bălăria de pe câmp. Lui nu îi plac teologii… e bădăran, dar se bagă cu nasul în munca teologilor pe care nu-i pricepe mai deloc”.

    De unde trageti concluzia ca a nu avea scoli inalte = a fi necultivat, antiintelectualist, o balarie pe camp. Din aceasta cauza, el, cica, nici nu se poate numi teolog. pai atunci, nici Sf Ioan Gura de Aur nu e teolog, caci nu are diploma de licentiat si doctorat.
    In schimb, teologi sunt cei in genul ierom. Petru care spune ca nu e nici un pacat sa traiasca doi necununati, ca se pot impartasi fara probleme, Cununia nu e taina etc. Asa spune citatul de mai sus, nu? Cu aluzie la respectivul preot.

    In fisierul audio al pr. Dorin, acesta spune ca a luat apararea ierom. Petru nu din spirit de clan, ci din spirit de dreptate; ca ierom. a scris un studiu „prost inteles”, din care multi ortodocsi n-au inteles deloc si au luat afirmatii decontextualizate.

    Pai, stimabile pr. Dorin, cum poate scrie un ieromonah cu studii inalte un studiu atat de prost inteles…vedeti, a se vedea pe forumul de discutii citat, reactii contra, din partea unor laici, care au sesizat ereziile acelui curs despre Taina Cununiei, iar mai demult, despre Maslu, de care si-a batut joc acel ieromonah. Va credeti mai destept ca Sf Parinti, care n-aveau studii teologice, dar nu spuneau aberatii despre tainele Bisericii? Nu ati adus NICI UN ARGUMENT pt a arata ca ierom. Petru gandeste ortodox, dar ati adus multe argumente inventate, contra autorului acestui cuvant de mai sus.
    Daca lui i-ati spus ca e antiintelectual, fara studii, badaran, ne-teolog, asta e doar in imaginatia dvs si a masonilor ecumenisti in slujba carora va aflati. In fata lui Dumnezeu, un om cu 4 clase neterminate, a putut ajunge unul din cei mai mari duhovnici ai neamului romanesc (par. Cleopa)-oare si el o fi ne-teolog si antiintelectual??

    Atragem atentia cititorilor ortodocsi sa se pazeasca de lupii imbracati in piele de oaie- chiar daca sunt ierarhi sau preoti- stiind ca vremurile de acum sunt de apostazie. Pe adresele celor doi: ierom. Petru si pr Dorin, se mai gasesc si alte erezii- despre catolici si impartasania cu ei, despre Euharistie si banalizarea ei, despre Maslu etc.

    Ar fi bine sa nu devina pr Dorin, un „avocat al diavolului”, vorbind cu atata ura si prostie la adresa Ortodoxiei. Nu de alta, dar n-as vrea sa-mi etalez cunostintele dobandite de m ine in cei 6 ani de Teologie (facultate-master, va urma doctorat), pt a-i demonstra ca e un impostor imbracat in haine negre in Biserica Ortodoxa, la fel ieromonahului Petru, care cerea argumente: dogmatice, canonica, patristice, istorice (dar nu din „duhovnicii” romani- de ce?? n-am inteles??) pt a arata ca Nunta sau Cununia este o Taina, ca este pacat sa traiasca 2 impreuna necununati sau ca exista Taina Cununiei chiar din Biserica Primara, doar nu cu ritualul de acum, dar totusi crestinii se cununau de preot si atunci, nu erau de capul lor, ci aveau stabilita deja Raina Cununiei, ridicata la rand de Taina de Hristos…la Nunta din Cana. L-as invita pe ierom. Petru si pr Dorin sa citeasca din par Arsenie Boca despre casatorie. Desi celor doi nu le convine sa se citeze din „duhovnici” romani. Daca veti avea nesimtirea sa-l contestati si pe p. Arsenie, atunci clar ca cei doi sunt agenti masoni si vor fi tratati ca atare.
    Asadar, n-as vrea sa fac de rusine „reputatia” unui ieromonah vestit pe internet, dandu-i lectii despre Sf Taine, dar daca va fi nevoie pt rusinarea lui si salvarea multor crestini care se smintesc citindu-i otravurile pline de venin, o voi face. Nu altcumva, decat punandu-i inaintea ochilor marturiile cerute de el care exista de sute de ani, de la intemeierea Bisericii.
    Suntem smeriti, dar in fata lupilor, „nu trebuie sa confundam smerenia cu prostia si lasitatea de a apara credinta” (par. Iustin Parvu)

    Comentariu de Fabian | Septembrie 8, 2008

  8. Oare si Danion Vasile e ne-teolog, antiintelectualist, badaran, analfabet etc? doar este doctorand, parinte Dorin!

    Comentariu de Fabian | Septembrie 8, 2008

  9. Studiu „prost inteles” ? Pai ce era de inteles altceva?

    Comentariu de sceptik | Septembrie 9, 2008

  10. […] pe doi. Frendul sceptic este un anonim creştin ortodox din Moldova, care ţine mereu piatra în mână ca să-ţi dea cu […]

    Pingback de Oooooh, am scris şi despre Sceptik!… « Teologia porno a lui don bastrix | Septembrie 9, 2008

  11. Doamne ajută, fraţilor! În primul rând, dacă vă credeţi corecţi, vă rog să nu filtraţi acest mesaj.
    Iar acum trecem la explicaţii:
    1. Cine sunteţi voi ca să judecaţi fără să mă întrebaţi în particular despre ce merge vorba? Asta e evanghelic? Dacă nu înţelegeţi studiul meu despre Cununie, despre care am spus clar că NU E ÎN VARIANTA FINALĂ, ci spre a fi supus discuţiilor, atunci ciţi-l de 10 ori şi veţi găsi miezul problemei.
    2. Eu, în ceea ce scriu, citez surse bibliografice autentice şi exclusiv ortodoxe. Dacă voi afară de română nu ştiţi şi alte limbi, iar de greacă nici n-aţi auzit, asta e problema voastră. Eu nu sunt de vină că în şcolile teologice româneşti, de zeci de ani, se predau balivernele lui Branişte, iar mai nou ale lui Necula, care n-au nicio treabă cu izvoarele şi manuscrisele liturgice. Au făcut şi ei ce au putut şi ce li s-a permis la vremea lor şi este lăudabil acest lucru, dar nu putem rămâne încremeniţi în acele tipare. Trebuie să vedem ce probleme se mai pun în spaţiul ortodox, care nici pe departe nu se limitează la România.
    3. În studiul despre Cununie eu am atins o problemă pastorală care în BOR este tratată unilateral. Un exemplu: spovedesc o femeie căsătorită civil cu un bărbat încă acum 30 de ani. Au deja şi nepoţi. Ei nu sunt şi cununaţi pt că regimul comunist din URSS nu a fost ca cel din România (floare la ureche), iar acum, când este libertate, bărbatul nu mai vrea să se cunune. Femeia însă e foarte credincioasă şi nu am nici un motiv să o opresc de la împărtăşire. Acum îi rog pe „scepticii” de pe blog să-mi răspundă: îi dau împărtăşanie sau nu? Ea trăieşte în desfrânare sau nu? Hai vă rog, cine e fără păcat, să arunce primul piatra! O decizie SINODALĂ a Bisericii Ruse (pt că la ei sunt câteva milioane de asemenea cazuri) recunosc căsătoria civilă prin iconomie şi recomandă Cununia, dar nu obligă pe nimeni. În România voi nu aveţi de unde să înţelegeţi treburile astea…
    4. Chiar sunt curios când mi-am bătut eu joc de Taina Sf. Maslu. Măi copiilor, veniţi să vedeţi cum se face Sf. Maslu în Basarabia. Eu atâta bătaie de joc de Sf. Maslu ca în România n-am văzut nicăieri. Ce vorbiţi prostii? Iar dacă m-am referit la nişte izvoare istorice care arată nişte rânduieli extrem de prescurtate, ce vrei să fac, să ard manuscrisele ca să nu se smintească cei proşti?
    Mă iertaţi. Nu mai intru aici. Cei binevoitori mă pot găsi pe forum: http://www.forum.teologie.net

    Comentariu de Ierom. Petru Pruteanu | Septembrie 9, 2008

  12. Se pare ca acum o intoarce Parintele Petru… spune ca a fost gresit inteles…

    „Mesaj de IeromPetru pe 10 Sep 2008, 00:20
    Perfect de acord. Suntem pe aceeaşi lungimă de undă cu ep. Silvestru.
    Chiar aş vrea să reluăm discuţiile pe această temă…, pt că mai nou, anumiţi „sceptici” şi „talibani” au înţeles aiurea anumite chestiuni din studiul nostru despre Cununie.
    Chiar vă rog, dacă anumite lucruri vi se par periculos sau tendenţios formulate, vă rog să le sesizaţi, dar cu bun simţ şi cu argumente.
    Mulţumesc şi celor care m-au criticat şi mai ales celor care m-au apărat în efortul meu de a scrie nişte lucruri conforme cu tradiţia şi istoria cultului ortodox.

    http://forum.teologie.net/viewtopic.php?f=14&t=244&start=30

    Comentariu de Crestin simplu | Septembrie 10, 2008

  13. Noi suntem niste simpli mireni care ne aratam intrigati de prostiile si sminteala propovaduita de Sfintia Voastra. Ce sustineti e clar, nu poate fi inteles in alt chip decat cum spuneti si Cucernicia Voastra.

    „Mai copiilor”. Parinte, aveti doar 30 de ani. Heellllooo!!!

    te pomeni ca avem de-a face cu unul din viitorii mari parinti ai Bisericii. Ei, as…

    Comentariu de sceptik | Septembrie 10, 2008

  14. E bine că deja aţi temperat tonul. Înseamnă că sunt şanse de îndreptare…
    Cât priveşte formula de „copii”, de la Hristos (Evanghelie) încoace, sensurile sunt foarte variate… Unul dintre ele sigur vi se potriveşte!
    Şi-apoi, atâta timp cât nu ştiu cine eşti matale şi câţi ani ai, pt mine eşti şi vei rămâne un copil (tu şi toţi anonimii care se mai dau cu părerea)…

    Comentariu de Ierom. Petru Pruteanu | Septembrie 11, 2008

  15. Uimeşti lumea mă Băccccccccăuane!
    Trebuie să ne mîndrim, noi cei cu inima română, că încă mai avem apărători împotriva unora care vin să „denatureze” Tradiţia, scriind studii care „atentează” la Sfintele Taine precum Maslul sau Cununia! (Dar să nu iei în serios asta, că pt oameni ca tine tb să subliniez că-i ironie!)
    Nu eşti prost tare, aşa puţin! pentru că pe lângă uşurinţa cu care creezi idei, mai ai şi un arsenal de termeni ţărăneşti în care descrii cu lux de amănunte toate „aiurelile” acestui veac! Aceasta măi taică, dă dovadă de mare „cultură”, în primul rînd generală apoi teologică şi de ce nu şi din domeniul literaturii, de vreme ce te duce capul să faci un „studiu critic” personalităţii p.Petru Pruteanu arătîindu-i „greşelile” şi mai dându-i şi un sfat părintesc, cică: „mai lasă calculatorul părinte şi mai dăi cu Psaltirea!” sau „mai treci pe la duhovnic!” Trebuie să fii cretin să vii cu sfaturi de astea pt un monah (pe care numai Dumnezeu îl ştie cât se roagă şi cum se nevoieşte).

    Are lumea greaţă de ce scrii iar neruşinarea ta mie mi-a provocat o indignare. Ar fi onorabil din partea ta să-ţi închizi blogul!
    Imi pare rău că eşti român (în sensul că dacă erai papuas te-aş fi înşeles…)!
    Mă întreb în ce constă „ortodoxia” ta şi care sunt fundamentele ei…

    Comentariu de vasile | Septembrie 23, 2008

  16. Vasilica, multumesc pentru interventie, desi cam superficiala.

    Nu-i fac eu caracterizare pr. Petru, se autocaracterizeaza prin ce sustine, ne-am lamurit toti de ce-l duce capul, citindu-i „studiile”.

    Cat despre „sfatul” pe care i l-am dat, l-am gasit la Sfantul Ioan Casian, in Convorbirile sale Duhovnicesti, pe care domnu parinte trebuia sa le fi citit ininte de a scrie studii.

    Stii vorba aia: „Doctore, vindeca-te pe tine mai intai”.

    Doamne-ajuta!

    Comentariu de sceptik | Septembrie 24, 2008

  17. Bine, mă sceptik-ule. Să admitem că ai dreptate.
    Dă şi matale nişte citate concrete prin care să demonstezi că studiile părintelui Petru conţin „greşeli”, şi dacă te crezi deştept, prezintă şi contra-argumentele. Până acum ai vorbit doar la modul general fără să faci vreo referire concretă la vreo pretinsă greşeală şi fără să demonstrezi într-adevăr că aia e o greşeală şi nu o desfiinţare a unei gândiri mitico-teologice care există aprioric în mintea matele înşelată.

    Comentariu de vasile | Septembrie 25, 2008

  18. Consider ca Pr. Pruteanu e in inselare. Orice discutie cu un asemenea individ este sortita esecului. Argumente i s-au adus, dar modul in care Sfintia Sa le interpreteaza ma uimeste. Argumente sunt la mai multi Sfinti Parinti (Ioan Gura de Aur, Ignatie, Ciprian al Cartaginei, Irineu chiar si la Sf. Ap. Pavel). Unele au fost publicate aici: http://forum.teologie.net/viewtopic.php?f=14&t=244&start=30#p3899

    Insa pr. Petru nu considera nici participarea Mantuitorului la nunta din Caana ca o instituire a Tainei, nici nu vrea sa priceapa ca (dupa gasim scris si in Faptele Apostolilor) individul era privit ca aprte a unui intreg, care era familia. Se vorbeste acolo de botezul lui X cu intreaga casa. Asa cum pruncul nu putea fi despartit de parinti, mantuirea facandu-se cu tot neamul, tot asa trebuia sa fi existat (cum si unii Parinti confirma) ca nimic nu se putea face in afara Bisericii (adica nici botezul, nici Cununia, nimic altceva).

    Aceasta discutie se incheie aici, dar ea poate continua pe forumul „teologic” moldovenesc.

    Prin interpretarile pe care le face (atat asupra spovedaniei si impartasaniei, cat si a cununiei, sau Sf. Maslu), pr. Petru da dovada de o gandire lacunara si superficiala. Este total lipsit de discernamant, iar discernamantul vine, asa cum arata si Sf. Ioan Casian, in urma rugaciunii si in urma supunerii fata de un parinte duhovnicesc. Prin modul in care acest popa intelege sa interpreteze pe Sfintii Parinti, prin aroganta cu care califica drept „schizofrenici” pe teologii romani, prin faptul ca „descalifica” pe TOTI duhovnicii romani, prin faptul ca la cei 30 de anisori (nu mai pot eu de doctoratul lui,poate sa aiba si 100) da sfaturi precum un Batran sporit, prin smerenia mimata si iertare fatarnica „de a nu sminti”, pr. Petru se auto-descalifica!

    „Epitetele” si limbajul „taranesc” uai moldoheni, sunt cuvinte din vocabularul limbii romanesti cu care se exprima stari de fapt, iar cele folosite de mine sunt prea blande si mult prea putine pentru a descrie caracterul acestui popa de peste Prut si pentru a evidentia faptul ca nu se roaga sincer si nu se spovedeste sincer la un Duhovnic iscusit, ci probabil la cineva tot ca el, care sa-i dea unda verde in a-si imprastia ideile smintitoare pe internet.

    Sa hii ghini, uai Vasili!

    Comentariu de sceptik | Septembrie 25, 2008


Sorry, the comment form is closed at this time.

%d blogeri au apreciat asta: