un blogger SCEPTIK

un blog sceptic

CATEVA INTREBARI SI RASPUNSURI DUHOVNICESTI

Ce este erezia?

– abaterea de la sfintele dogme ale Sfintei Biserici Ortodoxe

– credinta ca, daca esti crestin, daca crezi, daca esti religios, credincios, mistic, spiritual, etc., fara a fi ortodox, te poti mantui

– credinta si marturisirea ca te poti mantui si prin tehnici, asane, meditatii, mantre, gnoza, cunoastere, ratiune, stiinte, filosofii, concepte, doctrine umaniste

– credinta si afirmarea ca Hristos a fost un mare invatat, un mistic, un iluminat, un intelept, un guru, un initiat cu puteri paranormale, oculte, vrajitoresti, un sef spiritual, un fel de mare saman venit din ceruri astrale, ori stralucita personalitate a umanitatii, iar nu Insusi Dumnezeu-Cuvantul

– credinta, parerea si propovaduirea ca mantuirea nu este doar in Biserica si ca nu este nevoie sa fii ortodox ca sa te mantuiesti

Se poate realiza intercomuniunea cu ereticii?

– Nu, nu ne putem impartasi din acelasi potir. Inca de la inceputurile crestinismului, adunarea cultica a Bisericii a fost o adunare inchisa si nu una deschisa. In timpul Euharistiei, usile erau supravegheate de catre diaconi sau ipodiacnoi (Const. Apost.). Primirea ereticilor la Sfanta Euharistie, ar fi, dupa unii Parintii, precum ai arunca margaritarele porcilor sau cele sfinte cainilor. Primirea Euharistiei are la baza comuniunea de credinta! Precum Impartasania este Trupul lui Hristos, tot asa, comunitatea care se cumineca, trebuie sa fie si ea un trup unitar. Comuniunea euharistica nu este o adunare sociala, un banchet. Este un act solemn, format prin mijlocirea Harului divin, de aceea este, de fapt, comuniunea SFINTILOR, comuniunea „celor alesi”! Impartasania nu se da celor din afara Bisericii, ci celor dinlauntrul ei! Daca ar fi primiti la ceasta Cina dumnezeiasca si ereticii, ar insemna ca acea confesiune conduce membrii ei la mantuire in mod egal cu Biserica, ori ereticii, conform Canonului 67 Apostolic, nu au nici preotie, nici Taine, nici cler si nu pot fi considerati credinciosi. Si Sfantul Ciprian contesta adunarile de cult are schismaticilor si ereticilor, zicand despre acestia ca poarta rmele impotriva Bisericii, parasind principiul si originea adevarului (PSB 3). Maxim Marturisitorul conditioneaza legatura dintre om si Dumnezeu, ce se realizeaza prin Sfanta Euharistie, de legatura strans unita a comunitatii (Mystagogia, XXI). Parintele Staniloae (vol. In problema intercomuniunii) considera ca ne impartasim DIN ACELASI POTIR pentru ca ne-am imprimat prin credinta noastra conforma cu Hristos, un chip corespunzator cu Hristos cel intreg, necautand sa adaptam pe Hristos primit in Euharistie cu un chip gresit si stirbit, eretic. Impartasirea este simultan suprem act sacramental si suprema marturisire de credinta, pentru ca mancarea ei inseamna tocmai suprema si completa credinta in Izvorul vietii de care ne impartasim! Spiritualitatea sacramentala (conform aceluiasi Parinte Staniloae) pretinde dinainte o marturisire intreaga a lui Hristos, pentru ca „numai cine recunoaste pe Hristos intreg in lucrarea Lui intreaga, se deschide intreg lui Hristos, pentru a se uni cu Hristos.

Ce este ecumenismul?

– Ecumenismul este o miscare sincretista, sprijinita pe straduinte omenesti, care nu va avea nici un rezultat mantuitor. Componenta principala nu este adevarul dogmatic ci curentul emotional. Ecumenismul incurajeaza si promoveaza o interpretare personala si un mod de viata „caldicel”. Ecumenismul, prin sensul deformat care i se atribuie astazi, nu reflecta intotdeauna adevarul inteles de unitate si sobornicitate a Bisericii, intr-o hristocentrica de dreapta credinta in care sa se contopeasca intreaga crestinatate. Adeseori prin ecumenism se intelege urmarirea unei acivitati interconfesionale, fara un scop de unitate in credinta, ci de conlucrare sociala. La nivel macro, ecumenismul urmareste interese personale sau politico-economice. Adeptii ecumenismului sustin ca trebuie sa vedem ce ne apropie, nu ce ne desparte, dar acest lucru este o viclenie. La aceste intruniri participa oameni vicleni, plin de duhul lor propriu, nu de Duh Sfant. Majoritatea lumii ortodoxe s-a retras din aceste discutii. Mari duhovnici romani sau straini se declara impotriva ecumenismului. Ecumenismul nu poate avea un rezultat bun, deoarece a pornit prost de la bun inceput, dorind contopirea intr-o singura religie mondiala, care nu va fi crestina ci eretica. Cea mai mare erzie din toate timpurile.

Iunie 7, 2008 - Posted by | ATITUDINI, ECUMENISM, NEW-AGE, ORTODOXIE | , , , , , ,

Sorry, the comment form is closed at this time.

%d blogeri au apreciat asta: