un blogger SCEPTIK

un blog sceptic

FEMEIA CA SIMBOL AL LUI HRISTOS

Asistam in vremurile noastre la atacuri tot mai dese fata de Biserica. Aceste atacuri provin fie de la oameni rau intentionati fie de la nestiutori, care „prind” si ei ceva, dezvolta, „infloresc” si dau mai departe. Asa este cazul autorului articolului „Creştinismul şi marginalizarea femeii” din EVZ din 17 martie 2008. El confunda lucrurile si face o „salata”, iar apoi trage niste concluzii eronate.

In primul rand se afirma ca in Apostolul ce se citeste la cununie (Efeseni 5,20) este scris ca „barbatul este cap femeii”, dar nu se aminteste „Bărbaţilor, iubiţi-vă femeile voastre, cum Hristos a iubit Biserica şi pre sine s-a dat pentru dânsa ca să o sfinţească… Aşa sunt datori bărbaţii să-şi iubească femeile lor, cum îşi iubesc trupurile lor. Cel ce iubeşte pre femeia sa pre sine se iubeşte. Că nimeni niciodată nu şi-a urât trupul său, ci-l hrăneşte şi-l încălzeşte pre el ca şi Hristos Biserica. Deci, fiecare să-şi iubească femeia sa ca şi pre sine, iar femeia să se teamă de bărbat”. Asadar este un indemn la convietuire, la dragoste si respect reciproc. Cine ne indeamna la asa ceva? Sfantul Apstol Pavel, care este contestat de autorul articolului din EVZ, pe motiv ca nu merge pe linia egalitatii propovaduita de Mantuitorul. I-auzi! De altfel, intreg capitolul 5 este un indemn spre iubire si supunere unul fata de celalalt. Iata ce este scris la v21: „Supuneţi-vă unii altora în frica lui Hristos”, iar la v33, ultimul al acestui capitol:”Încolo, fiecare din voi să-şi iubească nevasta ca pe sine; şi nevasta să se teamă de bărbat”. Asadar este vorba de osupunere din dragoste, nu de sila, este un indemn la pastrarea unei randuieli in familie, nicidecum discriminare.

Mai departe, jurnalistul EVZ crede ca „Legile care afirmă supremaţia bărbaţilor făcute de Părinţii Bisericii se mai regăsesc şi astăzi în discursul preoţimii. Din acest punct de vedere, se poate spune că, înainte de a se război cu păgânii şi păcatele, Biserica Creştină s-a răfuit cu femeile, în cea mai lungă şi înverşunată dintre Cruciade”. Ce denota acest pasaj? In primul rand lipsa unor minime cunostinte teologice, pentru ca daca n-ar fi lipsit, jurnalistul ar fi stiut ca Sfantul Apostol Pavel, discipolul contestat de dumnealui, a interzis femeii sa taca NUMAI IN BISERICA. Discriminarile amintite in articolul din EVZ precum salarizarea proasta nu-si gasesc locul in Traditia Bisericii, asa cum vrea dumnealui sa amestece itele. Este vorba de 2 lucruri distincte: ce spune Biserica despre femeie (interzicerea hirotoniei) si cum este considerata femeia in societatea de astazi. Ori eu nu cred ca daca am permite hirotonia femeilor, acest lucru va duce la indreptarea acestei „discriminari” daca se poate vorbi de discriminare, asa cum da sa se inteleaga jurnalistul EVZ…

O dovada clara de ambiguitate ne-o ofera pasajul „Dacă, pentru o femeie, adulterul reprezintă o crimă aspru pedepsită de legi şi de opinia publică, în schimb pentru bărbaţi astfel de lucruri reprezintă chiar o sursă de mândrie, o dovadă de virilitate. În lumea satului românesc, astfel de atitudini sunt legi nescrise şi în zilele noastre, conduita femeilor fiind judecată cel mai aspru tot de femei (gura satului)”. Vedem cum, aici, titlul nu are nici o legatura cu continutul, deoarece acest pacat este pedepsit la fel de catre Biserica, indiferent daca este savarsit de femeie sau de barbat.

Pastrand linia articolului, as putea face si eu, la randu-mi, niste precizari:

– barbatul ESTE mai rational decat femeia, femeia fiind mai mult supusa simturilor

– daca la inceputul vietii femeia se maturieaza mai repede, atat fizic cat si intelectual decat barbatul, pe masura cu inaintarea in varsta, raportul se schimba!

– femeia nu este mai cinstita in alta parte mai mult ca in crestinism. „Ceea ce esti mai cinstita decat heruvimii si mai slavita (fara de asemanare) decat serafimii” iata ce cuvinte de lauda au crestinii pentru o femeie, Maica Domnului

– Maica Domnului este aleasa protectoarea Sfantului Munte, iar interdictia femeilor de a intra in acest spatiu sacru s-a dat din evlavie catre Maica Domnului, iar nu din discriminare.

– si in biserica femeia ocupa un loc de cinste fiind pictata alaturi de barbatii sfinti. Oare n-avem noi icoane cu femei, carora ne rugam si pe care le cinstim?

– nu in ultimul rand trebuie amintit curajul Mironositelor care si-au aratatdragostea fata de Hristos, atunci cand Apostolii s-au comportat cu lasitate.

SI, MAI MULT DECAT ATAT, FEMEIA A REPREZENTAT DE MAI MULTE ORI UN SIMBOL AL LUI HRISTOS, ASA CUM MARTURISESTE SFANTUL NICOLAE VELIMIROVICI:

 

Cele zece drahme: Domnul sub infatisarea unei femei

Puteti crede ca Mantuitorul Hristos s-a infatisat pe Sine sub infatisarea unei femei, in doua din parabolele Sale? Una este cea a femeii ce a luat trei masuri de faina si a facut aluat. Dar mai intai sa vorbim despre cealalta, in care Domnul ne spune despre femeia care a avut zece drahme si a pierdut una. Acestea sunt cele mai tainice dintre toate parabolele Mantuitorului. Deoarece parabola drahmei pierdute este scurta, o vom cita in intregime.

Sau care femeie, avand zece drahme, daca pierde o drahma, nu aprinde lumina si nu matura casa si nu cauta cu grija pana ce o gaseste? Si gasind-o, cheama prietenele si vecinele sale, spunandu-le:

Bucurati-va cu mine, caci am gasit drahma pe care o pierdusem (Luca 15:8-9). La prima privire aceasta parabola pare atat de simpla, sau chiar naiva, incat nu il impresioneaza pe cititorul Evangheliei. De fapt, in aceasta parabola simpla ni se dezvaluie taina universului.

Daca o luam in mod literal, starneste nedumerirea. Femeia a pierdut doar o drahma. Chiar si zece drahme nu reprezinta o suma mare; de fapt, o femeie care are doar zece drahme trebuie sa fie foarte saraca. Sa presupunem, inainte de toate, ca gasirea drahmei pierdute a insemnat un mare castig pentru ea. Si totusi se prezinta ca un paradox, caci cum se face ca, desi fiind atat de saraca, ea aprinde lampile, matura casa si isi cheama toate prietenele si vecinele pentru a-i impartasi bucuria? Si totul pentru o singura drahma! O asemenea pierdere de timp – aprinderea unei lumanari si punerea casei in ordine, inainte de toate! Mai apoi, daca isi invita vecinele, este silita, potrivit obiceiului oriental, sa le ofere ceva de mancat si de baut, o cheltuiala de loc mica pentru o femeie saraca. Sa nu faca astfel ar insemna ignorarea unui obicei neschimbator.

Alta observatie importanta este ca ea nu invita doar o singura femeie careia i-ar putea oferi dulciuri, fapt ce nu ar fi implicat cheltuieli mari. Ci a invitat multe prietene si vecine, si chiar de le-ar fi intretinut modest, cheltuiala ar fi depasit cu mult valoarea drahmei pe care a gasit-o. De ce ar trebui ea sa caute drahma cu atata sarguinta si sa se bucure la aflarea ei, doar pentru a o pierde in alt fel? Daca incercam sa intelegem aceasta parabola in mod literal, nu se potriveste in cadrul vietii cotidiene, ci lasa senzatia a ceva exagerat si de neinteles. Deci sa incercam sa aflam sensul ei mistic sau ascuns. Cine este femeia? Si de ce este o femeie si nu un barbat, cand un barbat este mai predispus la a pierde bani in cadrul obisnuit al vietii? A cui casa este cea pe care o curata si umple de lumina? Cine sunt prietenele si vecinele ei? Daca cautam dupa intelesul duhovnicesc al parabolei, in locul celui literal, vom gasi raspunsurile la aceste intrebari. Domnul spune, Cauta si vei gasi.

Femeia il reprezinta pe Insusi Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Cele zece drahme sunt ale Lui. El este Cel care a pierdut una dintre ele si s-a apucat sa o caute. Drahmele nu sunt monezi de aur sau argint. Potrivit teologilor ortodocsi, numarul zece inseamna deplinatatea. Cele noua drahme nepierdute sunt cele noua cete ingeresti. Numarul ingerilor este dincolo de intelegerea muritorilor, caci depaseste puterea noastra de calcul. Drahma pierduta reprezinta omenirea in intregul ei. Prin urmare Hristos Mantuitorul S-a coborat din cer pe pamant, la casa Sa, si a aprins o lumanare, lumina cunoasterii Lui. A curatat casa – adica a curatit lumea necuratiei diavolesti – si a gasit drahma pierduta, omenirea pierduta aflata in greseala. Apoi Si-a chemat prietenii si vecinii (dupa slavita Sa Inviere si Inaltare), si anume, nenumaratii heruvimi si serafimi, ingeri si arhangheli, si le-a descoperit marea Sa bucurie. Bucurati-va cu Mine.

Am gasit drahma pe care o pierdusem! Aceasta inseamna: Am gasit oameni pentru a umple golul din Imparatia Cerurilor, provocat de caderea ingerilor mandri care au apostaziat de la Dumnezeu. La sfarsitul vremilor numarul acestor suflete gasite si mantuite va trebui sa fie de bilioane, sau, in limbajul Scripturii, va fi la fel de nenumarat precum stelele de pe cer si ca nisipul de pe malul marii. Domnul nostru S-a infatisat ca o femeie deoarece femeile sunt mai grijulii decat barbatii la ingrijirea averii, la pastrarea casei in randuiala si la primirea oaspetilor. Daca aceasta scurta parabola, care consta in numai doua fraze, este explicata astfel, care inima nu se va cutremura? Caci cuprinde intreaga drama a lumii vazute si nevazute. Explica de ce Fiul lui Dumnezeu a venit pe pamant. Aduce o raza stralucitoare de lumina asupra istoriei omenirii si asupra dramei existentei fiecarui individ. Ne pune fata in fata cu o decizie rapida, deoarece viata noastra trece cu repeziciune – o hotarare daca dorim sa fim drahma pierduta gasita de Hristos sau nu. Hristos ne cauta. Ne vom ascunde de El, sau ne vom lasa gasiti de catre El inainte ca moartea sa ne ascunda de El, din lume si din viata?

Este o problema vitala si sta in vrerea noastra sa Il acceptam sau sa Il respingem. Dupa moarte va inceta sa fie o problema deschisa, si atunci nimeni nu va mai astepta un raspuns de la noi.

 

Trei masuri de faina

Si iarasi Iisus a zis: Cu ce voi asemana imparaţia lui Dumnezeu? Asemenea este aluatului pe care, luandu-l, femeia l-a ascuns in trei masuri de faina, pana ce s-a dospit totul. (Luca 13:20-21).

Aceasta e alta parabola tainica ale lui Hristos pe care multi o gasesc greu de inteles. Tema actuala, luata din viata de zi cu zi, este simpla si clara. Din cele mai vechi timpuri sotiile s-au ocupat cu brutaria; ele iau faina, o pun in vase, fac dospitura, framanta aluatul si il coc. Aceasta a fost indeletnicirea zilnica a femeii casnice in Orient si Apus, timp de mii de ani. Dar nu i-a trecut nimanui prin minte sa ia aceasta indeletnicire simpla ca o infatisare sau simbol a Imparatiei lui Dumnezeu. Doar Domnul Iisus Hristos, pentru Care nimic nu era prea simplu sau neimportant, a luat acest indeletnicire gospodareasca obisnuita si a folosit-o pentru a explica ceva uluitor si extraordinar.

Putea sa isi infatiseze Siesi pe propria mama la lucru.

Voi pune urmatoarele intrebari cititorului Evangheliei. De ce Hristos a luat drept exemplu femeia, in locul barbatului, de vreme ce barbatii au fost brutari de-a lungul secolelor? Si de ce drojdia, de vreme ce azima [painea nedospita] era folosita in mod uzual? Si de ce femeia a luat trei masuri, si nu una sau doua sau patru? In sfarsit, ce legatura sau asemanare se gaseste intre stapanirea lui Dumnezeu si lucrul in bucatarie al unei gospodine?

Daca acestor intrebari nu le poate fi dat un raspuns, cum putem intelege parabola? Si inca a le raspune fara o cheie duhovniceasca ar duce doar la alte dificultati. Toate parabolele trateaza cu superficialul, dar intelesul lor adevarat zace in profunzime. Ele plac ochiului si par indeajuns de evidente, dar privesc duhul si duhovnicescul.

Aceasta parabola are o dubla interpretare spirituala. Prima are de a face cu cele trei rase principale ale omenirii, a doua cu cele trei facultati sau puteri fundamentale ale sufletului omenesc. Pe scurt, ceea ce este remarcabil si neobisnuit in parabola aceasta este procesul istoric si personal al mantuirii omului.

Dupa Potopul cel Mare, au rasarit din fii lui Noe – Sem, Ham si Iafet – trei rase de oameni, semitii, hemitii si iafetitii. Acestea sunt cele trei masuri de faina in care Hristos pune drojdia Sa cereasca – Sfantul Duh Care insemneaza ca El a venit ca Mesia si Mantuitor al tuturor neamurilor si natiunilor omenirii fara exceptie. Precum, cu drojdia, o femeie poate transforma faina fireasca in paine, si Hristos, prin Duhul Sfant, transforma oamenii firesti in copii ai lui Dumnezeu, in vietuitori nemuritori ai Imparatiei Ceresti. Din aceasta cauza, potrivit invataturii ortodoxe, sfintii sunt numiti ingeri pamantesti sau oameni ceresti, deoarece, fiind „dospiti” de Duhul Sfant, nu mai sunt faina obisnuita sau azimi nedospite ce zac pe pamant, ci sunt paine dospita care s-a inaltat. Potrivit Bibliei, azima era painea sclavilor, in timp ce painea era pentru cei liberi, copiii lui Dumnezeu. Deci din acest motiv Biserica Ortodoxa foloseste paine dospita la Sfanta Impartasanie. Procesul dospirii a inceput in acea prima Duminica a Treimii sau Rusaliile, cand Duhul Sfant a coborat din cer asupra apostolilor. Din acea zi, acest proces a continuat pana in ziua de astazi si va continua pana la sfarsitul timpului cand totul va fi dospit. Aceasta este, deci, interpretarea istorica a parabolei misterioase despre brutareasa. Cea de-a doua interpretare este psihologica si personala, si priveste cele trei facultati sau puteri fundamentale ale sufletului omenesc: intelectul, inima si vointa, sau, cu alte cuvinte, puterea de a gandi, puterea de a simti si puterea de a actiona. Acestea sunt cele trei masuri nevazute ale sufletului omului launtric.

Aceste trei puteri fie raman pe de-a-ntregul nedospite, precum painea robilor, sau dospesc cu drojdia ranchiunei si ipocriziei. Prin urmare, Hristos le-a spus ucenicilor sai sa se pazeasca de aluatul fariseilor care este ipocrizia, deoarece este plamada lumeasca si omeneasca, care vlaguieste toate puterile sufletului si il lasa infirm si bolnav. Dar Hristos Mantuitorul a adus pe pamant un aluat nou pentru a inalta puterile sufletului. Cei ce primesc aceasta noua plamada cereasca prin Botez in numele Sfintei Treimi sunt numiti fii si fiice ai lui Dumnezeu, mostenitorii Imparatiei vesnice. Ei nu vor muri, caci chiar atunci cand vor parasi trupul, vor fi vii si vor trai vesnic. Aceast aluat ceresc ii umple cu lumina gandirii, cu caldura iubirii dumnezeiesti si slava faptelor bune. Toate cele trei puteri ale sufletului cresc impreuna in armonie, si se inalta catre cer, catre desavarsire. Precum Domnul a zis, Fiti, dar voi desavarsiti, precum Tatal vostru Cel ceresc desavarsit este.

Femeia a fost luata ca model de desavarsire si nu barbatul, si Hristos s-a comparat Insusi cu o brutareasa, deoarece femeia ca sotie si mama pregateste painea pentru familie intr-o maniera iubitoare, pe cand brutarul coace painea spre a o vinde pentru profit. Tot ceea ce Hristos a facut pentru omenire a fost facut din dragoste curata, si prin urmare El se compara cu o brutareasa.

Aceasta e cea de-a doua interpretare, dar ambele interpretariale parabolei sunt corecte. Intelesul istoric si psihologic al parabolei este precum un copac ramuros ce creste dintr-o ghinda, pentru ca este cu adevarat maret in amploarea sa istorica si profund in adancimea sa psihologica.

Aparut in Orthodox Life, 1951, numerele 5 si 6. (Traducerea din limba engleza: Radu Hagiu).

ASADAR DISCRIMINAREA ESTE NUMAI IN MINTEA UNORA.

Martie 16, 2008 - Posted by | ATITUDINI, NEW-AGE, ORTODOXIE | , , ,

15 comentarii

  1. Nu sunt de acord cu tine. Apostolul a gresit când a spus ca barbatul e capul femeii si daca exista în învatatura Bisericii ceva asemanator e o greseala.

    Ierarhizarea de tip oriental între barbat si femeie e dezumanizanta.

    Sfintii Parinti spun ca femeia este un barbat incomplet. Ea trebuie ajutata sa devina barbat, nu subordonata barbatului.

    Comentariu de Andrei Stirbu | Martie 16, 2008

  2. Inseamna ca ti-a scapat sensul ideii… Femeia este socotita inferioara numai in Biserica. Pentru ca, asa cum spune si Sfantul Ignatie Briancianinov, femeia este mai tare supusa inselarii decat barbatul. Despre asta-i vorba.

    Ierarhizarea de tip oriental… Ce ierarhizare de tip oriental ca nu suntem in islam unde femia merge la 5 metri in spatele barbatului si nu are acces la invatamant. Nu cred ca este cazul sa ne raportam la traditiile orientale aici… Este vorba de cu totul altceva. Citeste intreg capitolul 5 de la Efeseni. Iti va da o imagine de ansamblu.

    Comentariu de sceptik | Martie 16, 2008

  3. Femeia mai tare supusa înselarii?

    Nu cred, din ce vad în jurul meu înselarea loveste egal.

    Ierarhizare este orice afirmare a unei diferente între barbat si femeie.

    Efeseni 5: repet ca Sf. Pavel a gresit. Femeia este si ea om, profilul ei psihologic se datoreaza în cea mai mare masura societatii care seexualizeaza totul, care le educa pe fetite de mici sa fie atractive pentru a fi pe placul barbatilor în loc sa le educe sa fie oameni independenti ca sai barbatii.

    Comentariu de Andrei Stirbu | Martie 16, 2008

  4. Da, femeia este supusa mai tare inselarii, poti s-o crezi ca n-o spun eu o spun Sfintii Parinti. REPET dpv duhovnicesc. Vad ca tot insisti cu profilul femeii din societate. Eu ma refeream la spusa Sf Ap Pavel ca re se referea la situatia din Biserica.

    O zis cineva ca femeia trebuie tratata ca un animal? Sau ca nu e om? Dar trebuie sa se supuna barbatului, fara indoiala. Unei femei nu-i sade bine sa fie artagoasa si sa se creada desteapta.

    Plus ca discutiile astea cu discriminarea femeii se incadreaza in curentul new-age: ce sex are Dumnezeu? Este el barbat sau femeie? De de n-ar fi femeie? De ce se zice FIU in general si nu se face distinctia intre fiu si fica… si alte baliverne de astea…

    Comentariu de sceptik | Martie 16, 2008

  5. Femeia e un barbat alienat de societate.

    Dar sunt la fel de destepte si de responsabile ca barbatii. De cele mai multe ori femeia e mai credincioasa ca barbatul într-o casnicie.

    Numarul ca calugarite e considerabil mai mare decât cel de calugari. La biserica sunt mai mult femei decât barbati.

    Unde vezi tu luciditatea superioara a barbatului? Toata povestea asta se bazeaza pe povestea cu Adam si Eva.

    Sf. Pavel e singurul din NT care vorbeste asa despre femei. El spune si ca barbatul e slava lui Dumnezeu iar femeia slava barbatului, deci dupa el femeia ar fi sortita sa nu ajunga la îndumnezeire.

    Aceste pasaje din NT ar trebui repoudiate. De altfel epistola catre Efeseni e mai probabil scrisa de altcineva, nu de Pavel, de un iudaizant din biserica primara:

    The letter is made up of 50 sentences, 9 over 50 words. The closest, Romans, has 3 out of 581 sentences of such length. E. J. Goodspeed, and C. L. Mitton argued the style was unlike Paul’s other works. Many words in the letter are not in the „undisputed” epistles.

    Theologically, the word ecclesia (church) is used to refer to the universal church rather than, as Paul typically employs it, to the local churches that he had founded. Also, the eschatological tone is more subdued than in other letters: the expectation of Christ’s imminent return is unmentioned, while future generations are, as is a concern for social order. W. G. Kummel argued that the theology is beyond Paul.

    Paul founded and built up the church in Ephesus; however, this letter does not appear to contain the usual specific greetings, seen in Paul’s other letters, addressed to people he remembers.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Authorship_of_the_Pauline_epistles#Ephesians

    Comentariu de Andrei Stirbu | Martie 16, 2008

  6. Draga Andrei, problema este destul de clara, nu stiu de ce nu vrei sa primesti: sunt mai multi Sfinti Parinti si Cuviosi care confirma faptul ca femeia este predispusa la inselare in cele duhovnicesti. Asta-i clar. Ce zici tu cu monahiile si femeile din Biserica este foarte adevarat, pentru ca, asa cum am spus si eu, femeia este supusa simturilor. Ea este mai superficiala si mai superstitioasa decat barbatul. Desigur sunt si exceptii…

    Te rog sa nu faci si tu aceeasi greseala ca si autoarea articolului din EVZ si anume sa iei spusa Sfantului Apostol Pavel din Biserica si s-o aplici in Societate. Repet, femeia este egala barbatului mai putin in cele duhovnicesti. As vrea sa te intreb:

    – de vreme ce ai facut afirmatiile de mai sus cu privire la Sf. Ap. Pavel, esti de acord cu hirotonia femeilor?

    – ai fi de acord ca femeia sa tina predici in Biserica?

    – ai spus mai sus ca femeia este un barbat incomplet, ca asa spun Sfintii Parinti, si ca ar trebui ajutata sa devina barbat. Deci recunosti o oarecare inferioritate?

    – ai fi de acord sa acceptam teoretic, ca Dumnezeu-Tatal ar putea fi de sex feminin, pentru a contracara/stopa discriminarea?

    Subliniez, nu vorbim dpv social ci dpv duhovnicesc. Sa inteleg ca ai accepta sa te spovedesti (Spovedania ca Taina, nu ca sfat) la o femeie?

    Fii atent, ca despre asta vorbim, nu despre interzicerea femeii de a parasi bucataria…

    Comentariu de sceptik | Martie 16, 2008

  7. Deci dupa tine femeile sunt mai bisericoase pentru ca sunt mai superstitioase?

    În cele duhovnicesti femeia nu e egala barbatului? Tu chiar nu vezi ce e în jurul tau? Barbatii sunt niste betivi si curvari, cum ar putea avea ei luciditate mai mare ca femeile?

    Da, recunosc o inferioritate la femei, am mai zis ca sunt alienate de societate. Sunt neadaptate dinpunct de vedere profesional, al fortei fizice etc.

    Personalitatea unui om, barbat sau femeie, e data de experientele sale de viata. Daca femeia are niste caracteristici diferite fata de barbat din punct de vedere al personalitatii e pentru ca asa a fost formata, ca nu are antrenament la anumite lucruri. Nu este ceva înascut caracteristic femeilor în personalitatea lor.

    Da, sunt de acord ca femeia sa tina predici.
    Nu sunt de acord sa existe preotese, dar precizez ca este un amanunt nesemnificativ ca doar barbatii pot fi preoti.

    Comentariu de Andrei Stirbu | Martie 16, 2008

  8. frate Andrei …asa cum barbatul in veci nu poate sa nasca, tot asa femeia IN VECI NU ARE DEZLEGARE SA VORBEASCA (predice) in biserica si mai ales sa fie preot, caci asa spune Sf. Scriptura (cf. 1 CORINTENI, cap.14, vers.34 si 45), numai nebunii de anglicani au nesocotit aceste cuvinte si au permis NEROZIA PLINA DE HULA IMPOTRIVA DUHULUI SFANT A HIROTONIRII FEMEILOR in treapta de preotese si…episcopite!

    Inca ceva BARBATUL ESTE CAPUL FEMEII (cf. EFESENI, cap.5, vers.23), asa a lasat DUMNEZEU!

    Si el, barbatul are UN PLUS de CEVA de…PUTERE si autoritate, pe care nu el si-l impune CI PT. CA FACATORUL LUI I L-A DAT1

    Referitor la predsipozitia femeilor de a cadea in inselare mai repede decat barbatii, de care a amintit fr. Sceptik, sa stii Andrei…CA ASA ESTE!

    Ele sunt socotite ca VASE si FAPTURI MAI SLABE (cf. 1 PETRU cap.3, vers.7) si care se impacienteaza si se clatina mai repede cu firea si isi pierd cumpatul mai repede decat barbatii!

    Dar este adevarat CA IN ISTORIA BISRICII au fost si femei care I-AU INTRECUT SI IN INTELEPCIUNE (Sf. ECATERINA) si in VOINTA si CURAJ (femeile MIRONOSITE) si in RABDAREA DE A SUPORTA CHINURILE (mama celor 7 MACABEI) pe barbati.

    Si ceea care este cea mai desavarsita fiinta oemneasca nascuta normal din tata pamantesc CARE S-A RIDICAT MAI PRESUSU DE TOATA FAPTURA…care este PURUREA FECIOARA MARIA, PREASFANTA NASCATOARE DE DUMNEZEU si STAPANA INGERILOR SI A OAMENILOR si MIREASA DUHULUI SFANT!

    Deci nu fi asa de categoric Andrei in sustinerea superioritatii feminine, ca nu ai dreptate!

    Mihai si eu si altii nu suntem MISOGINI, adica sa ne fie antipatice femeiele (eu am o sotie superba, si sunt mereu indragostit de ea), ci vrem sa infatisam cum stau lucrurile din punctul de vedere al Scrierilor Apostolilor si al Sfintilor Parinti!

    DOAMNE AJUTA!

    Comentariu de MILESCHRISTI | Martie 16, 2008

  9. Da, majoritatea femeilor merg la biserica din obisnuinta sau supersitie. Foarte putine femei citesc literatura religioasa acasa pentru a aprofunda cuvintele duhovnicesti. De altfel, daca intrebi o femeie si un barbat ce au inteles din acceasi slujba, vei vedea ca abordarile sunt diferite: femeia va raspunde mai emotiv, insotind vorbele de gesticulari si mimica a fetei, in timp ce barbatul va raspunde mai rational.

    Da, in cele duhovnicesti, experienta mea, care este intarita si de spusele multor Cuviosi si Sfinti Parinti, spune ca femeia nu are discernamant duhovnicesc.

    Dragul meu, de ce Dumnezeu a creat o femeie si nu un barbat, pentru Adam. Ar fi putut gasi o metoda de reproducere fara ca aceasta sa fie una pacatoasa, impotriva firii. Insa Dumnezeu a creat femeia, tocmai pentru ca aceste 2 jumatati, unindu-se formeaza un singur trup. Ce are femeia nu are barbatul (evident nu ma refer la trasaturile fizice) si ce are barbatul nu are femeia. Esti de acord cu mine ca unui barbat nu-i sade bine sa fie las sau plangacios? Esti de acord cu mine ca unei femei nu-i sade bine sa fie „baietoasa”? Este ceva inascut, caracteristic atat femeilor cat si barbatilor, in personalitatea lor. Altfel de ce avem diferenta de sex? Doar pentru diversitate, asa…

    Acuma daca tu asta crezi…

    Comentariu de sceptik | Martie 16, 2008

  10. MILESCHRISTI, daca nu eistau cele doua pasaje din cele doua epistole ale lui Pavel ce ai mai fi zis?

    Femeia are dreptul sa vorbeasca în biserica, Pavel se refera la predici si discutii teologice în cadrul adunarilor crestinilor (nu existau constructii crestine pe acele vremuri). Dar si aceasta regula mi se pare absurda.

    Puterea barbatului se datoreaza antrenamentului. Daca femeia nu si-ar pierde timpul cu statul la oglinda ci ar cauta sa fie puternica si agila ar fi la fel ca barbatul din punct de vedere fizic. Social mai greu, fiindca societatea e bolnava de sexism. Deci barbatul nu are nici o autoritate. Femeia e un barbat bolnav, traumatizat de societate.

    Slabiciunea femeilor e data de marginalizarea lor, nu e ceva genetic sau ontologic femeiesc.

    Nu am sustinut superioritatea femeilor ci egalitatea între barbati si femei. Nu exista doua feluri de oameni ci unul singur.

    Faptul ca ai o sotie superba nu suna bine. Ce înseamna superb? N-am întâlnit acest termen în Scriptura.

    ……………..

    Femeia e mai emotiva fiindca e terorizata de societate. De aceeaq îsi cauta scaparea în Biserica iar mintea ei patrunde mai greu problemele duhovnicesti tocmai prin pricina teoriei ca barbatul ar fi capul femeii, ceea ce o face sa nu se avânte în cautarea întelegerii. Femeile trebuie ajutate sa devina puternice, netematoare, încrezatoare în Dumnezeu, nu în barbat si astfel superficialitatea lor în întelegere va dispare.

    Adam si Eva e o poveste. Femeia nu a fost creata pentru barbat, este si ea om creat pentru Dumnezeu.

    Femeia si barbatul nu se completeaza ci doar simt o atractie. Am zis mai sus ca nu exista trasaturi spirituale diferite, femeiesti si barbatesti, e o poveste falsa.

    Unui barbat îi sade foarte bine sa fie plângacios, daca plânge de mila altora (ca Sf. Siluan) sau pentru greselile lui. Eu însumi sunt foarte plângacios, dar e mai mult din pricina patimilor.

    Femeile trebuie sa fie baietoase sau barbatoase, societatea le-a învatat sa-zi cultive feminitatea fiindca e o societate bolnava, sexo-centrica.

    Nu e nimic înascut în fiinta umana, afara de cele trei functii sufletesti, ratiunea, vointa si simtirea.

    Comentariu de Andrei Stirbu | Martie 17, 2008

  11. Nu pot decat sa reafirm cele spuse anterior. Nu sunt de acord cu tine, daca tu asta crezi…

    Comentariu de sceptik | Martie 17, 2008

  12. Sincer, frate Sceptik, nu stiu cum ai atata rabdare sa explici celor care nu inteleg. Eu le explic o data, apoi ii las in voia Domnului.
    Omul intelege daca „vrea sa inteleaga”. Daca are inima deschisa.
    Imi amintesc de nunta unei prietene dragi, la care slujea si fratele ei. Iar la cuvantul de incheiere, a subliniat foarte puternic si delicat, in acelasi timp, legatura dintre iubirea lui Hristos fata de biserica Sa si iubirea barbatului fata de sotia sa. Si spunea foarte patrunzator, privindu-l pe mire: „Tu, mire, stii ca s-a spus „Barbatul este cap femeii, dar nu uita ca s-a spus „precum Hristos este cap bisricii, trupul Sau”. Si Hristos S-a jertfit pentru biserica Sa. S-a spus :”Barbatilor iubiti pe femeile voastre dupa cum si Hristos a iubit Biserica si S-a dat pe Sine pentru ea.” Tu mire asa s-o iubesti pe mireasa ta, incat sa fii gata sa te jertfesti pentru ea.”
    Apoi s-a uitat la mireasa si i-a spus: „Tu, mireasa, s-a pus „femeile sa se supuna barabtilor lor”, dar nu uita, „ca Domnului”, adica sa il asculti, sa va ascultati unul pe altul, si daca barbatul tau nu asculta de Domnul, sa nu mai asculti pe sotul care s-a indepartat de Dumnezeu.”
    Mie mi-a placut mult asta, ca preotul punea mult suflet in ceea ce spunea, si m-a emotionat.
    Acum sa fim sinceri, cine vrea sa inteleaga intelege, ca in crestinism femeii ii este redata demnitatea! Nu mai e sclava barbatului, ca acesta sa o poata vinde si cumpara cand si cum vrea. Si cei care sunt misogini sufera de un complex de inferioritate. Dar asta se stie.
    Mai simplu, inaintea lui Dumnezeu toti oamenii sunt egali. Vorbim de egalitate numai la acest nivel, inaintea lui Dumnezeu. Ca altfel, trebuie sa dam cezarului ce-i al cezarului, si lui Dumnezeu ce-i al lui Dumnezeu.
    Femeia este superioara barbatului in maternitate, iar barbatul este superior femeii in preotie. Ce cinste mai mare i se poate da femeii decat aceea de a da mana cu Dumnezeu in creatie? Femeia naste locuitori pentru imparatia lui Dumnezeu! Barbatul are demnitatea de a-I sluji in sfantul altar. Barbatul e cel care ar trebui sa fie primul la biserica, sa se roage pentru familia sa, pentru sotie, pentru copii. Dar uitandu-ne, ce vedem? La biserica merg mai multe femei decat barbati. (Era o vorba legata de asta: De ce in inchisori sunt mai multi barbati decat femei? Si raspunsul: pentru ca la biserica merg mai mult femeile.)
    Imi spunea odata cineva, urmatorul lucru: inima e superioara ficatului, pentru ca ficatul nu poate face ceea ce lucreaza inima. Dar in acelasi timp, inima e inferioara ficatului, pentru ca inima nu poate face ceea ce e propriu ficatului. Dar si inima si ficatul lucreaza mentinand (alaturi de celelalte organe) viata omului. Asa e si in viata de familie. Femeia este superioara barbatului in maternitate, iar barbatul este superior femeii in preotie (si paternitate). Si asa se mentune vie viata de familie.
    Numai bine.
    Si Dumnezeu sa va ajute1

    Comentariu de Monica | Martie 17, 2008

  13. „Acum sa fim sinceri, cine vrea sa inteleaga intelege, ca in crestinism femeii ii este redata demnitatea! Nu mai e sclava barbatului, ca acesta sa o poata vinde si cumpara cand si cum vrea.”

    Gargara asta o au si musulmanii, ma cert de ceva vreme cu ei pe You Tube si îmi explica ca islamul a redat femeilor libertatea si demnitatea bla-bla-bla.

    Comentariu de Andrei Stirbu | Martie 18, 2008

  14. 🙂

    Andrei ai dreptate cu ce ai zis despre orientali, insa nu cred ca e cazul in BO… cu tot orientalismul ei… Este vorba de cu totul al plan…

    Comentariu de sceptik | Martie 18, 2008

  15. cu intarziere…de abia acum am vazut si eu traducerea aceasta. Intamplarea face ca si eu am tradus aceeasi predica a Sf Nicolae Velimirovici, insa putin altfel decat radu! Am observat la el o oarecare maniera de a talmaci in stil mai actual si mai occidental…care nu e chiar in spiritul Sfantului pomenit.Plus ca sunt si greseli si confuzii mari. Un singur exemplu: Sf Duh s-a pogorat peste apostoli de Cincizecime, nicidecum de Rusalii, asa cum pomeneste radu in traducerea sa. Oricum, nu vreau sa judec pe nimeni, dar e bine de stiut. Puterea cuvintelor Sf Nicolae este covarsitoare!!!El a putut(ajutat de Dumnezeu)ca ateii si cei de alte religii sa se converteasca la ortodoxie! Felicitari pt preocupari de acest gen!

    Comentariu de anamaria | Aprilie 9, 2008


Sorry, the comment form is closed at this time.

%d blogeri au apreciat asta: