un blogger SCEPTIK

un blog sceptic

NU VA IMPARTASITI CU NEVREDNICIE!

Duhul Sfant este axul principal în jurul caruia graviteaza tot ce este viu. Duhul Sfant este izvorul întelepciunii, al sfinteniei si a tot binele, esenta vietii, iar scopul oricarui crestin este dobandirea Sfantului Duh. Acest lucru îl vom împlini mai ales prin Sfintele Taine, dintre care se pot repeta doar Mirungerea, Spovedania si Împartasania. Sfintele Taine trebuie tratate cu maxima seriozitate si responsabilitate, nesocotirea acestora ducand în final la întunecarea mintii, împietrirea inimii sau chiar la boli trupesti. O atentie aparte trebuie acordata Sfintei Euharistii, în acest caz existand canoane opritoare pentru pacate ca: avorturi (aici intra si anticonceptionalele, acestea fiind avortive) 10-20 de ani; împreunare în afara casatoriei (desfranare) 7-20 de ani; divort (pentru recasatorie) 7 ani; masturbare – de la 40 de zile pana la 3 ani; vrajitorie 20 de ani.

În ziua de astazi, acest subiect este tratat superficial cu iresponsabilitate si indiferenta. Nu numai ca nu se mai opreste de la Sfanta Împartasanie, dar chiar se încurajeaza cuminecarea aproape zilnica, mai ales în Ardeal – desigur, este de la sine inteles ca nu este cazul copiilor, bolnavilor sau batranilor, nici a celor ce duc o viata virtuoasa – oare cati dintre acestia mai sunt? Se considera într-un mod cu totul eronat si absurd ca pe cat ai pacate de care nu te poti debarasa, pe atat ar trebui sa te Împartasesti mai des, pentru a primi puterea de a birui. Ca, la urma urmei, nu-i nimeni nevrednic de a se cumineca, pentru ca toti suntem pacatosi, si, iarasi, nu-i nimeni vrednic vreodata, tot din acelasi motiv. Se desconsidera faptul ca harul se pogoara de la Dumnezeu, asupra celor vrednici; Duhul Sfant putand fi doar invocat sa vina asupra noastra, nu însa si obligat. Tot în acest sens, Sfintii Parinti sunt respectuos pusi la zid, cu tot cu învataturile lor „depasite”, ignorandu-se prea usor faptul ca Însusi Dumnezeu ne-a vorbit prin gura Alesilor Sai, ca numai prin Duhul Sfant ni s-au dat Canoanele si Asezamintele. A nesocoti, din diverse motive si sub diverse pretexte predaniile Parintilor înseamna a nesocoti însusi glasul Domnului si purtarea Lui de grija. Care va sa zica, am ajuns sa schimbam învataturile cele de Dumnezeu însuflate cu cele lumesti, precum si Sfantul Ioan Maximovici spune în predica de la Duminica Ortodoxiei: „…unii se recunosc pacatosi din pricina caderii lor si se caiesc de greselile lor, iar altii, în loc de aceasta, resping însesi legile si nu voiesc sa li se supuna, spun ca aceste legi s-au învechit, ca nu mai este nevoie de legi, ca noi am fi mai destepti decat cei care au dat legile Bisericii, pe care însusi Domnul Hristos le-a dat prin apostolii si arhiereii Sai. Iata cele doua cai care se afla în fata voastra: calea talharului întelept si calea talharului care prin povara hulei s-a pogorat în iad… Cei ce hulesc legile Bisericii Îl hulesc pe Hristos Însusi, Care este Capul Bisericii, caci legile Bisericii sunt date de Duhul Sfant, prin apostoli…” Iata ce spune acest Sfant Parinte, care nu demult s-a mutat la Domnul, fiind oarecum contemporan cu noi!

Dar sa vedem ce ne transmit de peste veacuri alti doi Sfinti Parinti, Teofilact al Bulgariei si Nicodim Aghioritul, care talcuiesc zicerea Apostolului: „Oricine va manca painea aceasta sau va bea paharul Domnului cu nevrednicie, va fi vinovat fata de Trupul si Sangele Domnului. Sa se cerceteze omul pe sine si asa sa manance din paine si sa bea din pahar! Caci cel ce mananca si bea cu nevrednicie, judecata luisi mananca si bea, nesocotind Trupul Domnului. De aceea, multi dintre voi sunt neputinciosi si bolnavi si multi au murit.” I Corinteni 11:27-31. Acestia afirma limpede: „Crestinul care se împartaseste cu nevrednicie este asemenea cu acela care ar arunca hlamida Împaratului în mijlocul noroiului, caci noroiul este sufletul lui necurat cu care o împartaseste. Caci precum ostasii care au împuns trupul Domnului nu l-au împuns ca sa bea sangele Lui, ci pentru ca sa-l verse spre necinste si spre defaimare, tot asa, cine bea cu nevrednicie tainicul Sange al Domnului, dar nu ia nici un folos dintru aceasta, l-a varsat în zadar. Acesta se face vinovat si sub judecata la fel cu acela care nu ar voi sa manance Trupul Domnului sau sa bea Sangele Lui, ci ar voi doar sa-L omoare si sa-I verse sangele. Crestinul ce se împartaseste cu nevrednicie o face spre osanda sa, fiindca nu cerceteaza si nu întelege marimea tainei. Caci daca am cerceta si am socoti bine Cine este Acela cu care ne împartasim, negresit nu am avea trebuinta de alta învatatura; caci însasi socotinta aceasta ne-ar face sa ne temem, sa ne trezvim si sa fim cu luare aminte cand ne împartasim.” În încheierea talcuirii lor, acesti doi Parinti lamuresc faptul ca: „De aceea urmeaza la voi morti nestiute, napraznice si mai înainte de fireasca vreme si boli de ani îndelungati, fiindca multi dintre voi se împartasesc cu nevrednicie”. Înca si Marele Vasile întareste ca: „sunt pedepsiti de certarea Domnului si se îmbolnavesc cei ce se împartasesc cu nevrednicie de Dumnezeiestile Taine, pentru pacatele lor, si destui chiar mor”.

Dar cum trebuie sa ne împartasim? Ne spune Sfantul Simeon Noul Teolog. „Cine nu se va cumineca cu lacrimi si cu vrednicie, apoi nu va primi în sine pe Împaratul si Dumnezeu”. Iar dupa ce vorbeste de necesitatea si semnificatia lacrimilor, conchide: „Iar daca si acest lucru îl socotesc cu neputinta, si anume: sa se împartaseasca cu Dumnezeiestile Taine totdeauna cu lacrimi, vai de nebunia lor! Vai de nesimtirea lor!” Dar nu numai cand ne împartasim trebuie sa plangem ci întreaga viata. „Sa nu ne închipuim cumva, spune acelasi Parinte, ca acei ce se cumineca fiind nevrednici, se unesc cu Dumnezeu, ca acest lucru nu se întampla si nici nu se va întampla. Numai cine se împartaseste cu constiinta si cu cunostinta o face cu vrednicie.”

Sfantul Simeon Noul Teolog pune accent pe lacrimi deoarece lacrimile presupun izbavirea de orice patima, o curatenie a sufletului care ne permite „sa ne apropiem cu vrednicie de Dumnezeiestile Taine si sa vedem lumina cea dumnezeiasca ce se afla dimpreuna cu ele”. Daca nu avem lacrimi sincere, care sa dovedeasca despatimirea noastra, atunci nici vrednici nu suntem sa ne cuminecam. Nici inima curata nu vom avea vreodata, nici Duhul Sfant nu se va salaslui cunoscut în noi!

Si ce încheiere poate fi mai potrivita decat sfatul aceluiasi sfant Simeon Noul Teolog: „Vezi ca înainte sa faci cele pe care ti le-am spus si înainte sa arati cuvenita pocainta, sa nu îndraznesti sa te împartasesti cu trupul si Sangele lui Hristos, caci atunci cand te vor vedea demonii ca ai dispretuit pe Dumnezeu si te cumineci cu nevrednicie, vor navali toti asupra ta si asa, împiedicandu-te fara mila si fara omenie, te vor arunca iarasi în noroiul neînfranarii tale dintai; si atunci te vei face cu adevarat, în loc de crestin, ucigas de Hristos si vei fi osandit împreuna cu cei ce L-au rastignit pe Hristos cum zice Sfantul Apostol Pavel – Oricine va manca painea aceasta sau va bea paharul Domnului cu nevrednicie, va fi vinovat fata de Trupul si Sangele Domnului – adica va primi aceeasi osanda cu cei care L-au rastignit!”

Octombrie 26, 2007 - Posted by | ATITUDINI, ORTODOXIE | , , , ,

2 comentarii

  1. E ADEVARAT CA NU TREBUIE SANE IMPARTASIM ORICUM DAR SI DOMNUL IISUS A SPUS CA ;”CINE NU BEA SINGELE MEU SI NU MANINCA TRUPUL MEU NU ARE PARTE CU MINE SI EU CU EL ;”ASA INCIT NU STII CUM SA FACI SA FIE MAI BN.DACA TE GINDESTI BN NIMENI NU E VREDNIC SA CE IMPARTASASCA ;;CACI NUMAI SINGUR TU DUMNEZEULE ESTI FARA DE PACAT”DAR LUAM ACEASTA SFINTA IMPARTASANIE SPRE SANATATEA SUFLETULUI SI A TRUPULUI.DE ASEMENEA PARINTELE ARSENIE BOCA CEL VREDNIC DE POMENIRE SPUNEA CA;TOTI AVEM O GENA ONCOGENA SI NE IMBOLNAVIM DE MULTE ORI FARA SA STIM DAR PRIN SPOVEDANIE SINCERA LA DUHOVNIC NE VINDECAM.SF SERAFIM SAROV SPUNEA SA NE IMPARTASIM LA FIECARE MINASTIRE LA CARE MERGEM,TREBUIE SA FIM IN COMUNIUNE CE DUHUL SFINT SI CU TRUPUL DOMNULUI,CA SA AVEM VIATA.E ADEVARAT CA NU TREBUIE SA NE IMPARTASIM CU NEVREDNICIE DAR PE ATIT DE ADEVARAT ESTE SI FAPTUL CA AVEM NEVOIE DE UNIREA MISTICA CU DOMNUL HRISTOA CARE SE FACE PRIN SF IMPARTASANIE.DUMNEZEU SA NE FACA SI NOOUA PARTE LA OSPATUL MIRELUI HRISTOS AMIN.

    Comentariu de ELENA | Decembrie 11, 2007

  2. daca tu asta ai inteles din articolul meu, inseamna ca trebuie sa citesti zdravan ce spun Sfintii Parinti despre aceasta problema. Practic, eu n-am spus nimic din ce vrei tu sa subliniezi. Mai citeste articolul si reanalizeaza-l. Nu gasi interpretari la ce n-am spus.

    Comentariu de sceptik | Decembrie 11, 2007


Sorry, the comment form is closed at this time.

%d blogeri au apreciat asta: